BUKIT TINGGI - PADANG -
WEST SUMATRA. INDONESIË 1989.
ZONDAG 8 JANUARI 1989.
Na een laat ontbijt onze bagage ingepakt en bij de hotel receptie in bewaring gegeven daar we nog wat rond wilden kijken in de omgeving. We hadden de minibus van het hotel voor een redelijk bedrag voor de rest van de dag gehuurd om niet afhankelijk te zijn van lokaal transport naar Padang later op de dag.
Zowaar was het VOC fort de Cock open maar veel bijzonders viel er niet te zien tijdens deze restauratie werkzaamheden en zo gingen we in de richting van de Sianok Canyon en genoten daar van het overweldigende uitzicht van het door de natuur geschapen landschap.
Helaas ontbrak het ons aan tijd om daar een tocht doorheen te maken, maar wie weet komt dat ooit nog eens.Om 12.30 vertrokken we met het busje in de richting van Padang wat een rit was van 108 kilometer.
Het was een prachtige reis door het landschap waar diep in het dal geen sawa's lagen maar viskwekerijen. Halverwege een korte stop gemaakt om wat te eten en verse klappermelk te drinken.
Na onze aankomst in Padang eerst naar de haven gereden om daar onze kaartjes te kopen voor de bootvaart naar Jakarta. Met het busje nog wat rond gereden door Padang en de lokale pasar bezocht. Na een goed diner rond een uur of zeven weer naar de haven gereden en afscheid genomen van onze chauffeur.
Daar we eerste klas kaartjes hadden gekocht hadden we in het stationsgebouw een aparte wachtkamer gescheiden van de overige passagiers, welke in een ruimte zaten samengepakt, wat de meer een aanblik gaf van een overbevolkte mierenhoop.
Om 21.00 uur zijn we aan boord gegaan van het m/s Kerinci van de Pelni Line, welke al haar schepen de naam van een vulkaan uit Indonesië heeft gegeven. Het was even zoeken naar onze twee- persoons hut. De hut zag er keurig uit met twee gescheiden kooien, eigen toilet en badruimte, klein bureau met radio en tv. Een maal een beetje ingericht eerst een warme douche genomen, wat een waar luxe was, om het vuil van de afgelopen dagen er eens goed af te boenen. Bij het vertrek naar de laatste lichten van Padang gekeken en daarna een rondgang over het schip gemaakt, waarbij ik Torang wees op de veiligheidsvoorschriften.
Na een potje bier aan de scheepsbar te hebben gedronken terug naar onze hut gegaan. Ik kon de slaap niet vatten en ben wat over het schip aan het zwerven gegaan en kwam dan ook ook de brug terecht. Hier stond men versteld van mijn nautische kennis ondanks dat ik zelf in de technische dienst werkte en zo werd er voor me ook een bezoek aan de machinekamer geregeld. Eindelijk weer terug in de hut viel ik als een blok in slaap.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten