EEN STUKJE HOLLANDS GLORIE
OP ZEE.
We mogen dan in Nederland geen grote zeevaart rederijen meer hebben, maar wat er nog van over is vervoert, red- en sleept schepen en blust branden op zee.Het zijn toch maar die 'Hollanders' die het maar doen.
DE HOOFDROL SPELERS IN DEZE ACTIE OP ZEE.
(Passagiersschip 'Carnival Vista' met de roepnaam 3EMB9.
De 'Carnival Vista' is een passagiersschip varend onder de Panamese vlag en is eigendom van de Carnival Corp. and pic, een internationaal bedrijf dat cruises verzorgt, varend in charter voor de Carnival Cruise Lines. Het is momenteel het grootste passagiersschip ter wereld.
Het schip werd gebouwd bij Fincantieri te Monfalcone in Italië. De kiellegging was op 14 oktober 2014 en de tewaterlating op 25 juni 2015. Het schip kwam op 28 april 2016 in de vaart voor cruises op de Middellandse Zee en later in de Caribische Zee met als thuishaven Panama-city.
De bouw van het schip koste 780 miljoen US-dollar.
Het schip heeft een lengte van 322 meter, diepgang van 8,23 meter en een breedte van 37 meter.
De netto tonnage is 83.320 ton. Het schip heeft 15 dekken en kan in 1.968 hutten 3936 passagiers vervoeren met een bemanning van 1.450 koppen. Het schip vaart onder de vlag van Panama.
Het halfafzinkbare schip de ' Dockwise Vanguard' werd in februari 2011 besteld door de firma Dockwise voor het vervoer van zware transporten over zee bij de Hyundai Heavy Industries te Ulsan in Korea.
Het schip werd te water gelaten in november 2012 en in dienst gesteld in januari 2013 met de roepnaam PBDI.
Het schip vaart onder Nederlandse vlag. Het schip heeft een lengte van 275 meter, een breedte van 70 meter en een diepgang van 15,5 meter. Draagvermogen 117.000 ton. Dienstsnelheid 14,5 knopen.
Na in fusie in 2018 kwam het schip in handen van Boskalis onder de naam 'BOKA Vanguard'.
Het schip heeft een voortstuwing door vier Wartsila-motoren met een gezamenlijk vermogen van 27MW. Het is uitgerust met twee schroeven en een boegschroef. Om goed te kunnen manoeuvreren heeft het ook nog twee intrekbare schroeven. Bouwkosten waren 240 miljoen US-dollar.
VOORTSTUWINGSPROBLEMEN CARNIVAL VISTA.
Na haar vertrek uit Galveston (USA) voor een cruise in de Caribische Zee, bleek het schip problemen te hebben met de lagers van het azipod-systeem voor de aandrijving van de scheepsschroeven.
Deze schroeven kunnen in verschillende standen worden gezet om het schip beter manoeuvreerbaar te maken. (zie foto)
Er werd besloten om naar de Bahama's uit te wijken om bij de Grand Bahama Shipyard reparaties te gaan uitvoeren.
Door een ongeval met een hijskraan, die in het dok was gevallen en het had beschadigd, kon de reparatie daar niet worden uitgevoerd. Wachten tot het dok beschikbaar was zou in de miljoenen dollars schade op gaan lopen voor de rederij, daarbij nog niet te spreken van de claims die de bijna 4000 passagiers zouden indienen.
De Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) sloot een contract af met de rederij van de Carnival Vista om het schip met behulp van de halfafzinkbare zware-ladingschip BOKA Vanguard naar een werf in Freeport op de Bahama's te transporteren voor een unieke droogdokreparatie.
De operatie vond plaats op zaterdag 13 juli bij zonsopgang op zee, enkele kilometer voor de kust van Freeport.
De laadoperatie met behulp van sleepboten, inclusief het opdrijven van de BOKA Vaguard duurde twaalf uur.
De BOKA Vanguard heeft daarna de Carnival Vista veilig naar de nabijgelegen Grand Bahama Shipyard vervoerd, waar de reparaties werden uitgevoerd terwijl het cruiseschip op het zware-ladingschip ruste. Na voltooiing van de reparaties werd de Carnival Vista weer op open zee gelost om op tijd haar volgende cruise-reis op 27 juli vanuit Galveston in de Verenigde Staten te kunnen gaan maken.
BOKA VANGUARD.
Al;s grootste halfafzinkbare schip ter wereld is de BOKA Vanguard gepositioneerd voor het droog en veilig vervoeren van zeer zware ladingen. het schip heeft een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van het transporteren van grote offshore olie- en gasplatforms maar het kan ook andere vaartuigen vervoeren en gebruikt worden als offshore droogdokfaciliteit.
Het unieke aan de BOKA Vanguard is dat het een open en platte achtersteven heeft en een dek onder de boeg, zodat het in staat is om ladingen te vervoeren die langer en breder zijn dan het dekoppervlak van 275 bij 70 meter. Als de ballasttanks worden gevuld, zinkt het dek van het schip op een gecontroleerde wijze af tot onder de waterspiegel, zodat ladingen met een diepgang kunnen worden geladen. Hierdoor ontstaat een alternatief droogdok waarmee inspecties en reparaties veilig en efficiënt kunnen worden uitgevoerd op locaties waar geen traditionele droogdokfaciliteiten beschikbaar zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten