donderdag 28 april 2011

DELFSHAVEN. (slot)



DELFSHAVEN - ROTTERDAM. (SLOT)








Zo wandelend door het oude Delfshaven zie je steeds weer andere dingen zoals; gevelstenen op oude geveltjes, oude schepen aan de kade zich weerspiegelend in het water.



Zo besloot ik vanaf het Piet Heynsplein via de Schiedamdeweg naar de straat te wandelen waar ik als kind veel kwam bij mijn grootouders, de Korfmakersstraat.




Ook aan het begin van de Schiedamseweg, hoek Mathenesserdijk staan nog fraaie statige panden met sierlijke gevels.

(Korfmakersstraat 4 de Dr. H. Colijnschool.)

Tijdens mijn wandeling naar  en door de Korfmakersstraat, waar alleen de Dr. H. Colijnschool herinnerd aan vroeger,  moest ik ineens aan het lied denken van Wim Sonneveld. 'Het tuinpad van mijn vader', want ondanks dat de panden aan de Schiedamseweg er nog stonden kreeg ik meer het gevoel om in Marokko te zijn. Slechts een bloemenzaak, supermarkt en een eetcafé herkende ik van vroeger.
Ook de tramrails, van de tram naar Schiedam, waren verdwenen door de aanleg van de Metro.




                                                   ( Links de Dr. H. Colijnschool.)

Ik had de Korfmakersstraat niet meer herkend als in het begin de na-oorlogse nieuwbouw er niet meer had gestaan. Alles uit het verleden was gesloopt en had plaats gemaakt voor lagere nieuwbouw in lichte tinten, maar (mijn) kleuterschool stond er nog. Dat was wat restte heden van mijn jeugd verleden. Je was een kind en wist niet beter, dat het nooit voorbij zou gaan!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten