donderdag 20 mei 2021

KAM EN KLUIS. (SCHEEPVAART)

 

        VOOR HET DOORVOEREN

          VAN EEN SCHEEPSTROS

                 OF STAALKABEL.




KAM. (1)

Fig.1. Een kluis die van boven open is, een geleidingsopening, geplaatst op of in het boord of  de verschansing van een vaartuig.
Het betreft hier meestal gietstukken van afgeronde vormen, soms met een of meer geleiderollen (Fig.3).


Ze dienen voor geleiding van meer-, verhaal- en sleeptrossen teneinde schavielingsschade aan de trossen te voorkomen.


Op het achterschip, vóór en achter het brughuis in de middenschip en vóór op de bak van het voorschip treft men in de verschansing ovale of ronde verschansingskluizen of verhaal kluizen aan. (Fig. 2).


Bij het hekwerk worden ze aan het dek tegen het boord aangebracht en eventueel boven de goot. De zogenaamde Panamakluizen zijn zwaarden uitgevoerd en dienen voor de sleeptrossen als het schip de sluizen in het Panamakanaal binnen vaart. (Fig.4).
Deze kluizen zijn aan de bovenkant gesloten, zodat tijdens het zakken tot onder de hoge kademuren, de sleeptrossen en niet uit kunnen slippen, wat bij de gewone kammen wel het geval zou zijn.

De delen van kammen, verhaalklampen en Panamakluizen vormen één geheel met hun fundatie plaat.


Op schepen, welke de St. Lawrence Seaway bevaren (Canada) zijn voor het passeren van de talrijke sluizen kluizen vereist van het Port Colborne type. (Fig.5)
Port Colborne ligt in het Eiremeer en wordt door het Wellandkanaal van 43,4 kilometer lengte verbonden met Port Weller in het Ontariomeer.
Schepen kunnen via deze vaarweg zo de Niagarawatervallen ontwijken.
De Port Colborne kluizen zijn zelfinstelbare verhaalkluizen voorzien van een draaibare ring, kogellagers en geleide rollen.
Tijdens het rijzen of zakken van het schip in de sluis verandert de stand van de tros en draait de ring zodanig dat de rollen steeds voor hun werk staan. Vooral bij gebruik van automatische verhaallieren worden deze kluizen met succes toegepast.



KAM. (2)


Dit soort kam is meestal een snijwerk of opengewerkt snijwerk versierd onderdeel van het galjoen van een oud zeilschip. De kam lag in het verlengde van het schegbeeld en vormde daardoor de voortzetting van de decoratie van het voorschip. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten