BETER HET GAT TE DICHTEN,
DAN HET SCHIP TE LATEN ZINKEN.
LEKSTOPPEN.
Lekstoppen , het dichten van gaten in de scheepshuid, in een waterkerend schot of in een dek.
Oorlogsschepen in het bijzonder worden uitgerust met allerlei materiaal om scherfgaten, scheuren en dergelijke te dichten.
(Lekstoppen met houten proppen en keggen.)
Kleine gaten tot een maximum van 10 cm worden gedicht met zachthouten proppen en keggen. Scheuren door het inslaan van doek of geplozen touw.
Voor grillig gevormde gaten moet een combinatie van proppen en keggen worden gebruikt. Grotere gaten worden afgedicht met een splinterplaat.
Ten tijde van de zeilvaart met houtenschepen dichte men vaak het gat af door er buiten een geteerd zeildoek aan te laten zakken. Door de waterdruk werd dit tegen het gat gedrukt en afgedicht, waarna men het van binnenuit kon afdichten door planken tegen de romp aan te brengen.
(Lekstopbak.)
Als het gat omgebogen randen heeft, wat meestal voorkomt bij een stalen scheepshuid, dan gebruikt men een lekstopbak (links) of een splinterbak, of met een kussen of matras, welke bijvoorbeeld door stutten aangedrukt wordt.
Voor moeilijk te dichten gaten moeten doorgaans gelaste noodconstructies opgesteld worden. Een schiethamer kan bij het snel dichten van grote gaten nuttig zijn.
Gaten in leidingen worden door smarten gedicht. Dit geschied door het plaatsen van een lap rubber of ander pakkingmateriaal over het gat, waarna het door omwikkelen van touw en staaldraad wordt aangedrukt.
Door toepassing van epoxyharsen is sinds de WO-II een betere methode ontwikkeld. Aldus gedichte gaten maken het vernieuwen van leidingsecties vaal overbodig. Kleine gaten worden gedicht met een pasta, bestaande uit kunsthars en ijzerpoeder; grotere gaten door glasvezelmatten en wikkelingen van glasvezeldoek of lint, gedrenkt in sneldrogende kunsthars. Dit gaat alleen op bij lagere drukken in het leidingsysteem.
(Lekstoppen met houten proppen en keggen.)
Kleine gaten tot een maximum van 10 cm worden gedicht met zachthouten proppen en keggen. Scheuren door het inslaan van doek of geplozen touw.
Voor grillig gevormde gaten moet een combinatie van proppen en keggen worden gebruikt. Grotere gaten worden afgedicht met een splinterplaat.
Ten tijde van de zeilvaart met houtenschepen dichte men vaak het gat af door er buiten een geteerd zeildoek aan te laten zakken. Door de waterdruk werd dit tegen het gat gedrukt en afgedicht, waarna men het van binnenuit kon afdichten door planken tegen de romp aan te brengen.
(Lekstopbak.)
Als het gat omgebogen randen heeft, wat meestal voorkomt bij een stalen scheepshuid, dan gebruikt men een lekstopbak (links) of een splinterbak, of met een kussen of matras, welke bijvoorbeeld door stutten aangedrukt wordt.
Voor moeilijk te dichten gaten moeten doorgaans gelaste noodconstructies opgesteld worden. Een schiethamer kan bij het snel dichten van grote gaten nuttig zijn.
Gaten in leidingen worden door smarten gedicht. Dit geschied door het plaatsen van een lap rubber of ander pakkingmateriaal over het gat, waarna het door omwikkelen van touw en staaldraad wordt aangedrukt.
Door toepassing van epoxyharsen is sinds de WO-II een betere methode ontwikkeld. Aldus gedichte gaten maken het vernieuwen van leidingsecties vaal overbodig. Kleine gaten worden gedicht met een pasta, bestaande uit kunsthars en ijzerpoeder; grotere gaten door glasvezelmatten en wikkelingen van glasvezeldoek of lint, gedrenkt in sneldrogende kunsthars. Dit gaat alleen op bij lagere drukken in het leidingsysteem.
PAARDENMIDDEL.
Veel voorkomende lekkages in koelwaterbochten ontstaan door cavitatie, waardoor de leiding zeer dus is geworden en op vele plaatsen water lekt als uit een douchekop.
Een paardenmiddel om op een dergelijke plaats de lekkage te dichte dichten is de druk van het systeem af te halen. Over het gecaviteerde deel legt men de huid met een dikke laag vat van een varken. (veelal zijn halve ingevroren varkens aanwezig en de diepvriescel van het schip).
Door het geheel stevig te omwikkelen met canvasstroken, drukt men de vetlaag in de gaatjes, hierna brengt men glasvezel doek of lint aan gedrenkt in kusthars.
Een andere optie is het geheel te ondersteunen, te ombouwen met plaatijzer en deze hierdoor ontstane bak vol te storten met sneldrogende cement.
Een reparatie in de eerstvolgende haven blijft ten alle tijden gewenst voor een veilige zeewaardigheid van het schip.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten