zaterdag 30 maart 2013

PHILIPPIA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 2)

S.S.PHILIPPIA.

03-02-1966 T/M 07-02-1967.


( De 'scheepjesbrug' voor de ingang van het Schottegat te Willemstad Curaçao.)


Te Punta Cardon in Venezuela werd geladen voor Rotterdam, iets wat veel verwachtingen te boven was gegaan. Het zou tevens een mooie gelegenheid zijn om mijn familie met het schip te laten kennis maken. 


Diep afgeladen kregen we tijdens de oversteek van de Atantische Oceaan het nodige water over en maakte ik voor het eerst kennis met het slechte weer op zee. Gelukkig had ik geen last van zeeziekte.



Vlak voor aan komst Rotterdam kreeg ik mijn eigen hut op het achterschip, waar ik dan ook mijn familie kon ontvangen. Een ieder mocht mee eten aan boord en ik moest een uitgebreide rondleiding geven. 


In Rotterdam werd ook proviand ingeslagen voor de komende maanden, daar we de lange reis op zouden gaan. Het was voor de bemanning heel wat sjouwen met die halve ingevroren varkens.
We kregen orders om via het Suez Kanaal naar de Persische Golf te varen om in Kuwait te gaan laden voor La Spezia in Italië.



Te Port Said moesten we wachten op een plaats in het zuidwaarts varende konvooi door het kanaal. Tijdens het wachten kwamen er diverse scheepjes langszij waarvan de eigenaars hun handelswaar aanboden. Het was goed op je geld passen, want je werd bedonderd waar je met open ogen bij stond. 


( Dit schip is niet gestrand in de woestijn, maar vaart door het omloop kanaal noordwaarts.)


( Doorvaart van het Suez Kanaal.)

Na geladen te hebben in Kuwait ging de reis weer terug via het Suez Kanaal naar La Spezia om de lading te lossen, alwaar we vernamen dat we nog een zelfde reis zouden maken. Het zou voorlopig onze laatste reis worden door het kanaal daar er schermutselingen uitbraken tussen Israël en Egypte waardoor het kanaal werd afgesloten.



 Na geladen te hebben in Kuwait kregen we opdracht om met een economische snelheid via Kaap de Goede Hoop naar Europa te varen, daar het Suez Kanaal was afgesloten. Het werd dus mijn eerste Kaap reis. In die tijd werd er nog niet geproviandeerd te Kaapstad. Bij de Canarische Eilanden kwamen we ons zusterschip de Philedora tegen.
Na de lading gelost te hebben in La Spezia maakten we nog enige reizen met als laadhavens Banias in Syrië en Skikda in Algerije met als loshavens Genua en Le Havre.   
In deze landen was het strikt verboden om foto's te maken van hun olie-installaties en moesten al de camera's aan boord opgeborgen worden in de scheepskluis. Ook de wal opgaan was niet toegestaan.
In middels hadden we ook bericht ontvangen dat het schip een dokbeurt zou ondergaan te Palermo op Sicilië.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten