S.S. LEPTON.
08-02-1979 T/M 23-06-1979.
Het schip kreeg orders om in de Golf van Oman te wachten op de komst van de VLCC de Berge Emperor, waarvan wij de lading zouden overnemen en naar Durban in Zuid Afrika vervoeren.
Tijdens het wachten op de Berge Emperor werd de scheepshuid gereinigd door duikers met speciale onderwater borstelmachines. Door het lange stilliggen was de scheepshuid behoorlijk aangegroeid en dat zou de vaarsnelheid van het schip beperken en een hoger brandstof verbruik opleveren.
Het werd tegen zonsondergang toen de Berge Emperor arriveerde. Intussen had een supply-boot de fenders ( enorme stootkussens) bij ons afgeleverd om staal op staal contact tussen de beide schepen te voorkomen.
Tijdens deze 'ship to ship' (schip naar schip) operatie heerste op beide schepen code rood om iedere vorm van cala miteit te kunnen bestrijden.
De Berge Emperor met een halve lading in aantocht.
Langzaam kwamen beide schepen op gelijke koers te liggen.
Meter voor meter naderen de twee enorme tankers elkaar in het licht van de ondergaande zon.
Vanaf de brug werden constant peilingen genomen om de onderlinge afstand te bepalen en de koerssnelheid aan te passen.
Op het voorschip van de Berge Emperor wordt alles in gereedheid gebracht om de schepen tegen elkaar aan de meren.
De ruimte tussen beide schepen wordt steeds kleiner en het lijkt wel of ze naar elkaar toe drijven zo langzaam als het gaat.
Ook op het voorschip van de Lepton is alles in gereedheid gebracht. De Berge Emperor heeft de slangen bij zich om de lading over te pompen als deze zijn aangesloten.
Het voorschip van de Berge Emperor.
De afstand tussen de beide schepen wordt steeds kleiner.
Links op de afbeelding enige fenders die wij langszij hadden om staal op staal contact te voorkomen.
Nog enkele meters en de schepen liggen naast elkaar en kunnen de trossen worden uitgebracht om ze vast op hun plaats te houden.
Beide schepen liggen naast elkaar en na het uitbrengen van de trossen 'voor en achter' worden de slangen van de Berge Emperor aan het ladingmanifold van de Lepton gekoppeld.
Ondanks dat het nacht wordt gaat deze operatie door. Slecht een van de twee schepen gebruik haar machine installatie om op koers te blijven.
Eerder plaatste ik een artikel onder de naam 'OPERATIE SCHIP NAAR SCHIP'. op maandag 9 maart 2009.
Tijdens deze 'ship to ship' (schip naar schip) operatie heerste op beide schepen code rood om iedere vorm van cala miteit te kunnen bestrijden.
De Berge Emperor met een halve lading in aantocht.
Langzaam kwamen beide schepen op gelijke koers te liggen.
Meter voor meter naderen de twee enorme tankers elkaar in het licht van de ondergaande zon.
Vanaf de brug werden constant peilingen genomen om de onderlinge afstand te bepalen en de koerssnelheid aan te passen.
Op het voorschip van de Berge Emperor wordt alles in gereedheid gebracht om de schepen tegen elkaar aan de meren.
De ruimte tussen beide schepen wordt steeds kleiner en het lijkt wel of ze naar elkaar toe drijven zo langzaam als het gaat.
Ook op het voorschip van de Lepton is alles in gereedheid gebracht. De Berge Emperor heeft de slangen bij zich om de lading over te pompen als deze zijn aangesloten.
Het voorschip van de Berge Emperor.
De afstand tussen de beide schepen wordt steeds kleiner.
Links op de afbeelding enige fenders die wij langszij hadden om staal op staal contact te voorkomen.
Nog enkele meters en de schepen liggen naast elkaar en kunnen de trossen worden uitgebracht om ze vast op hun plaats te houden.
Beide schepen liggen naast elkaar en na het uitbrengen van de trossen 'voor en achter' worden de slangen van de Berge Emperor aan het ladingmanifold van de Lepton gekoppeld.
Ondanks dat het nacht wordt gaat deze operatie door. Slecht een van de twee schepen gebruik haar machine installatie om op koers te blijven.
Eerder plaatste ik een artikel onder de naam 'OPERATIE SCHIP NAAR SCHIP'. op maandag 9 maart 2009.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten