KAPAL PINISI.
In de traditionele bouw werden alle bevestigingen door middel van houten pennen gedaan. Vaak v ast gezet met lokale hars soorten of houten duivels met splitkeg. Het was een tijd van hamer geklop en schaafwerk. Gewone schepen opgebouwd uit hout.
Men schilderde de romp van het schip, maar helaas niet de binnenzijde van de romp, waardoor de romp vaak van binnenuit weg rotte.
Ook ter vervanging van de houten pennen door ijzeren gaf dit vaak door het roesten ervan veel problemen.
Men gebruikt nu vooral gegalvaniseerde pennen die afgedekt worden met een houten stop en hars.
Het oudste type Pinisi heet; de Palari, met gebogen streng (kardeel) en kiel en met als enigste voortstuwing de zeilen.
De nieuwere types, de Lamba, is lang en slank gebouwd met een rechte achtersteven en met als voortstuwing een motor. Bekend onder da naam PLM; Pinisi Layar Mesin of als KLM; Kapal Layar Mesin.
( Pinisi schepen in de haven Sunda Kelapa te Jakarta.)
In de huidige moderne tijd wordt het type schip met de nodige moderne aanpassingen als vakantie-cruiseschip gebouwd met all comfort aan boord voor de passagiers (met geld).
Dit had tot gevolg dat het scheepsmodel langzaam is veranderd van een vrachtschip naar het luxe vaartuig om mee te gaan varen. Vaak ook nog met het zeil van een junk uitgerust.
In het artikel geplaatst onder de naam 'Jakarta-Sunda Kelapa & Puimsteen' (27-01-2012) maakte ik reeds melding over de Pinisi schepen die daar in de haven handmatig worden gelost of beladen.
( Mijn dank aan Ernest Weber voor het verkrijgen van enige afbeeldingen van de heden daagse bouw van de Pinisi schepen.)
( Mijn dank aan Ernest Weber voor het verkrijgen van enige afbeeldingen van de heden daagse bouw van de Pinisi schepen.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten