S.S. LEPTON.
03-08-1980 T/M 22-01-1981.
Met de hulp van de sleepboten kwamen we langszij het olie-steiger op de Maasvlakte om de gehele lading te gaan lossen.
De monding van de Waterweg gezien vanaf de Maasvlakte en in de verte Scheveningen.
Normaal wordt tijden het lossen van de lading gelijk het water in de ballasttanks gepompt, maar deze keer niet en moest het schip geheel leeg zijn.
We moesten voor de reparatie eerst het schip 'kroppen'. Door nu alleen water in de voorste ballasttanks te pompen kwam het schip in de kop te liggen en kwam de schroef en de schroefas afdichting boven water te liggen.
Langzaam komt de schroef gedeeltelijk boven water te liggen zodat de schroefas afdichting te bereiken is.
Met behulp van een bootje werd er een werkplatform boven het water bij de schroef gebouwd, zodat de service engineers van de fabriek hun werk konden doen.
Hoe klein is een mens bij een schroef van ruim 9 meter diameter.
Al spoedig kwam de oorzaak van de schade aan het licht. Een zeer dikke nylon vislijn had zich in de schroef en om de as vastgedraaid en zo de afdichting beschadigd.
Het was een dagtaak om de kapotte afdichting te verwijderen en de nieuwe afdichting te monteren.
Een zuiger houdt de vaargeul van de haven op diepte.
Nadat het werk aan de schroefas afdichting klaar was moest eerst het schip weer stabiel geballast worden eer we weer naar zee konden vertrekken. We hadden orders om bij Port Harcourt te Nigeria op de boei te gaan laden voor Las Palmas te Grand Canaria.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten