woensdag 13 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/4)

S.S. LEPTON.

08-02-1979 T/M 23-06-1979.

Een plaats aan boord van een schip, waar veel mensen niet komen, behalve zij die er moeten zijn voor hun werk, is de machinekamer; "Het hart van het schip".
Het is een enorme ruimte, althans aan boord van tankers, volgestouwd met platforms, trappen en machines.
De Lepton was uitgerust met een lift installatie, die vanaf het kapiteinsdek (onder de brug) op iedere etage een stop had tot op de laagste vloer in de machinekamer. De liftkooi was ruim en sterk genoeg om kleine machine onderdelen (tot bepaald gewicht) te kunnen vervoeren. Het scheelde heel wat trappen lopen over een hoogte van zo'n 75 meter.


Een kijkje vanuit de top van de machinekamer met in de diepte de turbine installatie en de tandwielkast voor het reduceren van het aantal omwentelingen van de schroefas en de schroef.


Het front van de stoomketel was hier op de top van de ketel geplaatst met verticale branders met een lengte van bijna 1,80 meter.


Het schip was voorzien van een zeer ruime en goed uitgeruste werkplaats met eigen airconditioning en afzuig installatie. De takel-installatie kwam tot het dek met de generatoren, waar weer een andere takel-installatie was die tot op de bodem van de machinekamer kon komen.


De omwentelingen reductiekast en een deel van de schroefas.


De hoofdcondensor  voor het koelen van de afgewerkte stoom uit de turbine installatie, met de koelwater inlaat leidingen.


De 'pompenstraat'. Al de pompen waren in duplex uitgevoerd aan boord. 


Enorme koelwater leidingen.


Links de lagedruk- en rechts de hogedruk turbine.


Op de achtergrond de stoomketel en zoek verder maar uit waar je heen wilt!


Het machine controle paneel in de zeer ruime controlekamer voorzien van vensters met uitzicht in de machinekamer. Niet inzicht tegenover het controle paneel de kasten met de elektronische automatisering.


Het controle paneel voor bediening van de turbine's van het schip. Was eenmaal het schip op volle kracht dan werd de bediening overgeven naar de brug. Moest er dan weer gemanoeuvreerd worden, dan werd de bediening weer terug gegeven aan de machine controlekamer.


Links de twee panelen voor het bedienen en schakelen van de generatoren voor de stroomvoorziening van het schip. Helaas geen afbeeldingen van de generatoren.  

In de machinekamer werd in deze periode nog het drie wachten stelsel gelopen, waarbij in iedere wacht een chef van wacht en een assistent. Later is men overgegaan op een één mans wacht bezetting.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten