S.S. LEPTON.
03-08-1980 T/M 22-01-1981.
Op 31 juli 1980 met de KLM vanaf Schiphol Airport naar Singapore gevlogen.
Op 3 augustus 1980 stapte ik, na enige dagen doorgebracht te hebben in het Cockpit Hotel te Singapore, voor de tweede keer aan boord van de Lepton welke op de boei-mering de lading moest gaan lossen.
(De vlammen van het affakkelen verlichten de kust.)
Na in de Golf weer te hebben geladen vertrokken we met orders om te lossen in Europa via Kaap de Goede Hoop.
Bij Kaapstad werd het schip weer bevoorraad en zou de gezagvoerder met verlof gaan met de helikopter.
Na het net met de lading op dek te hebben geplaatst besloot de piloot ook om de helikopter maar even op dek neer te zetten, daar er eerst een gezag overdracht moest zijn getekend aan boord.
De retour lading en de bagage van de gezagvoerder worden in geladen door de bemanning.
Het was duidelijk windstil aan de windzak te zien.
De helikopter gereed voor vertrek.
Tijdens deze reis naar Europa ontdekten we, dat er zeewater in de smeerolie was terecht gekomen van de schroefas afdichting. Deze smeerolie zit in twee verschillende tankjes; één hoge tank voor als het schip geladen is en één lage tank voor als het schip in ballast is. Het werkt dus op een niveau drukverschil.
Duidelijk was dat er een lekkage was in de afdichtingsring bij de schroef. Zelf dit repareren was onmogelijk.
Om toch de schroefas in zijn afdichting te kunnen blijven smeren creëerden we een zwevende smeerolie tank. Een oliedrum opgehangen aan een takel, in de hoge vluchtkoker vanuit de machinekamer naar buiten, verbonden met slangen aan de schroefas afdichting. Het was wel even uitdokteren op welke hoogte de drum moest komen te hangen. Er mocht geen water meer naar binnen lekken en zeker geen olie naar buiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten