zondag 2 december 2012

SUNETTA M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 7/2 )

M.S.SUNETTA.

10-12-1994 T/M 09-03-1995. 




Op zondagochtend 29 januari 1995 sloeg het noodlot weer toe bij het gereed maken van het manoeuvreer bedrijf voor het binnenlopen van een haven. Bij het opstarten van de tweede(voorste) dieselmotor-generator werd vergeten om eerst de smeeroliepomp van de motor te starten. Dit ging aan boord van dit schip niet allemaal vol automatisch. Het gevolg was dat de lagers van de drijfstangen van de zuigers vast liepen op de krukas. Einde verhaal!


                ( Met eigen personeel begonnen we alvast aan het volledig afbouwen van de motor.)


                      ( Ondanks het vele werk bleef de werksfeer in de machinekamer goed.)

Daar het verplicht is om met twee draaien generatoren een haven binnen te lopen moesten we buitengaats voor de kust van Engeland blijven wachten op een noodgenerator met vol scheepsnet vermogen die in een container aan boord zou worden gezet. Na met extra sleepboot hulp de haven te zijn binnen gevaren meerden we af aan een vrachtkade waar een kraan de container met de generator aan boord plaatste op het dek vlak achter mijn hut waar deze vergrendeld werd en de kabels werden aangesloten op het scheepsnet. Dit koste mij de komende tijd de nodige nachtrust door het lawaai.


                                       ( Nog maar halverwege het afbouwen van de motor.)


( Het bleef natuurlijk in stilte duimen draaien dat er geen problemen zouden onstaan met de achterste motorgenerator.)


( Al de verwijderde onderdelen werden schoongemaakt, gemerkt en netjes uitgestald, zodat het wederom monteren geen problemen op zou leveren.)


                                       ( Het begon steeds minder op een motor te lijken.)


                               ( Het A-frame is gelicht zodat de krukas verwijderd kan worden.)

Op 1 februari 1995 kregen we assistentie van service engineers te Houndspoint ( UK ), daar al het ander werk achterop begon te geraken.


            ( De beschadigde krukas in de takels op het platform bij de koppen van de hoofdmotor.)


( Ook een van de drijfstangen, zie midden afbeelding, bleek krom te zijn geworden bij de mis start.)


                      ( De nieuwe krukas hangt glanzend klaar boven haar bed met nieuwe lagers.)


( De krukas en het bed werden van de fundatie los gekoppeld om metingen te kunnen verrichten alvorens het A-frame weer terug te plaatsen.)

 ( Het bed met de krukas gereed om weer uitgelijnd op de motorfundatie terug gemonteerd te worden.)


( Langzaam begon het naar het opbouwen van onderdeel na onderdeel weer op een motor te lijken.)


( Op zaterdag 19 februari 1995 werd er voor het eerst proefgedraaid met de motor, beveiligingen opnieuw afgesteld en getest en de eerste metingen ter controle verricht door eigen personeel.)

Op zondag 20 februari werd de motor na wederom proefdraaien en testen van beveiligingen operationeel verklaard na inspectie van de N.K.K. surveyor. (N.K.K. is de Japanse tegenhanger van Lloyds in Londen)
De container met de noodunit bleef aan boord staan en stond er nog steeds toen ik op 9 maart 1995 te Tees Bay in Engeland met verlof ging. 

Hierbij sluit ik het hoofdstuk over het m.s.Sunetta af. Een schip waarop ik toch ondanks al de tegenslagen met plezier heb gevaren. Tegenslagen die we wisten op te lossen dank zij het goede teamwerk en de goede verstandhouding van de officieren onderling, maar niet te vergeten ook met de Indonesische bemanning. Het schip werd later weer toegevoegd aan de Engelse Shell vloot en werd in 1998 uit de vaart genomen voor de sloop te Chittagong in Bangladesh.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten