EEN KOOPVAARDIJ EN
OORLOGSSCHIP ONDER VELE
VLAGGEN .
LORCHA.
De lorcha schijnt van Portugese oorsprong te zijn.
Zij werd aanvankelijk gebouwd in de Portugese kolonie Macau, waar ze sedert de 18e eeuw werd gebruikt voor het onderdrukken van de zeeroverij in de Chinese Zee.
Hiervoor was het schip bewapend met geschut. Later werd zij voor de handelsvaart ingericht, vooral voor de vaart tussen Ningpo en Shanghai, maar zij kwamen eveneens te Bangkok en in Malakka.
De lorcha's van Macau waren platboomde ondiep gaande schepen bewapend met 4 tot 20 stukken geschut en met een draagvermogen van 40 tot 150 ton.
De bemanning was eveneens gewapend met vuurwapens en steekwapens.
De schepen waren gebouwd naar Europese lijnen, maar met een Chinees achterschip en roer.
De twee m,asten en het tuig waren een mengeling van westers en oosters ontwerp, namelijk latijnzeilen en Chinese zeilen.
De laatste lorcha's hadden een scherp voor- en achterschip met vlak hakkeboord. De kop was hoog en had een rechte vallende steven.
De romp was in acht waterdichte compartimenten verdeeld door negen schotten en versterkt door spanten.
het langsverband bestond uit zware berghouten.
De kleur van het casco was onveranderd vuilrood met een wit voor- en achterkasteel.
Op de kop lag een korte boegspriet die echter niet gebruikt werd.
Achter de grote mast stond een hut.
Het Chinese roer werd door een stuurrad bediend.
De tuigage bestond uit drie masten met een loggerzeil uit katoen.
De voorste mast stond bijna in de kop en de achterste geheel op het uiteinde van de kampanje, zodat de schoot van het zeil op de papagaaistok uitgehaald werd.
Onder de bak stond een pompspil van Europees ontwerp.
De afmetingen van de Lorcha zijn: honderdzesendertig voet lengte; vierentwintig voet breedte; en een holte van zeven voet. De gemiddelde tonnage lag rond de 300 ton.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten