woensdag 5 augustus 2020

EARL OF PENBROKE. (SCHIP)


 


    

   NAAM VOOR EEN SCHIP 

            VERWIJZEND

NAAR OUDE ENGELSE ADEL.





GRAVEN VAN PEMBROKE.


De titel 'Graaf van Pembroke' werd achtereenvolgens gehouden door verschillende Engelse families, waarbij de jurisdictie en waardigheid oorspronkelijk aan de provinciepalatine van Pembroke werden gehecht.
De eerste titel werd verstrekt in de 12e eeuw door koning Stephan van Engeland. De titel wordt geassocieerd met Pembroke, Pembrokeshire in West-Wales, is tien keer opnieuw gemaakt vanaf het begin. Bij elke creatie die begint met een nieuwe eerste graaf, wordt de oorspronkelijke zetel van Pembroke Castle niet langer aan de titel gehecht. In 1138 werd de eerste titel verstrekt en de huidige graaf is de 18e welke deze titel draagt.

EARL OF PEMBROKE HET SCHIP.


De Earl of Pembroeke is een driemaster bark, welke momenteel wordt gebruikt voor maritieme festivals, charter, fondsenwerving voor goede doelen, bedrijfsentertainment en voor het maken van films.
Het schip heeft een lengte over alles van 44,2 meter, een breedte van 7,3 meter en een diepgang van 3,2 meter.
De tonnage bedraagt 178 brt en de waterverplaatsing 352 ton.
Het totale zeiloppervlak bedraagt 885 m² en is verder uitgerust met een zes-cilinder turbodiesel van 405 pk.
Ze heeft een vaste bemanning van 15 koppen en kan 50 passagiers vervoeren.

De Earl of Pembroke werd gebouwd in Pukavak in Zweden als de Orion, op de werf van Albert Svenson, in 1945 en sleepte tot 1974 hout in de Oostzee tot ze in Thisted te Denemarken werd opgelegd.
Haar thuis haven was Oskarshamn.

Het schip werd verkocht aan Denemarken en werd het schip omgedoopt naar Tullan in 1949.
In 1979 werd ze ontmanteld voor de verkoop.





In 1980 werd het schip naar Groot Brittannië versleept, waar haar volledige restauratie in`1985 begon.
Als onderdeel van de restauratie werd haar tuig gewijzigd van de originele schoener naar het type bark, om te lijken op de beroemde HMS Endeavoer waarop Captain Cook Australië ontdekte, en werd ze omgedoopt tot Earl of Pembroke.
De HMS Endeavour heette namelijk toen zij nog werkte in de kolenhandel in het West Counrtry, Earl of Pembroke.



De restauratie van het schip werd dusdanig gedaan dat zij geschikt zou zijn voor festivals en filmwerk
Het driemasttuig en de ononderbroken dekken zonder bovenbouw of stuurhuis creëren het silhouet van een klassiek zeilschip.
Met enige moeite kan ze ook worden omgebouwd om er uit te zien als een Spaans galjoen of stoomzeilschip uit de tijd van de poolexpedities.
Ze kreeg een rol in diverse films; Hornblower series III, Schateiland en vele meer.


ZEILPLAN VAN DE EARL OF PEMBROKE NA DE RESTAURATIE.

1. Bezaan 35,8 m²; 2. Bezaan Staysail 19.9 m²; 3. Bezaan Topmast Staysail 29,8 m²; 
4. Hoofdgerecht 86,6 m²; 5. Hoofdzeil 101,3 m²; 6. Belangrijkste Topgallant 45,6 m²; 
7. Hoofdstagzeil 40,6 m²; 8. Belangrijkste Topmast Stayzeil 45,8 m²;
9. Belangrijkste topgallant stagzeil 37,7 m²; 10. Forecourse 54,3 m²; 11. Voorzeil 89,6 m²;
12. Fore Topgallant 44,9 m²; 13. Binnen fok 25,9 m²; 14. Buiten fok 29,0 m².
Het totale zeiloppervlak: 689 m²

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten