zondag 9 augustus 2020

JAPANSE ZEILOPLEIDINGSSCHEPEN.

                                 


SCHEPEN UIT HET LAND VAN 

       "DE RIJZENDE ZON". 



JAPAN.


Japan (Nippon) is een keizerrijk in Oost-Azië, begrenst door de Japanse-, Oost-Chinese Zee en de Grote Oceaan.
Het land is een archipel en bestaat uit 6.852 eilanden waarvan de grootste: Hokkaido, Honshu, Shikoku en Kyusha, welke 97% van het land beslaan.
Japan heeft een oppervlakte van 377.930 km² en heeft 0,8% aan water. Het inwoners aantal is ruim 126,5 miljoen.
Tot circa 1850 was Japan een feodaal, overwegend agrarisch, autarkisch land. De betrekkingen met het Westen hebben na 1854 grote wijzigingen in de structuur van het land aangebracht en hiermee begon ook de internationale scheepvaart van het land wat heden een van de grootste zeevarende naties van de wereld is.
Voor het opleiden van officieren voor de marine en de koopvaardij heeft Japan tegenwoordig enkele zeilopleidingsschepen tot haar beschikking.

NIPPON MARU UIT 1930.

De eerste Nippon Maru, tegenwoordig een permanent museumschip gelegen in de haven van Yokohama, in het Nippon Maru National Park, werd gebouwd door Kawasaki Shipbuilding Corporation in Kobe en werd op 27 januari te water gelaten naast haar zusterschip Kaiwo Maru.
Ze werd beheerd door het Tokyo Institute for Maritime training om officieren op te leiden voor de Japanse koopvaardij.
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd haar zeilplatform verwijderd en diende ze als een training en naoorlogs transportmotorschip. In  1952 werd haar tuigage opnieuw geïnstalleerd en hervatte ze haar trainingsreizen totdat ze in september 1984 werd vervangen door haar opvolgster, ook wel Nippon Maru genaamd.
Nippon Maru heeft een lengte van 97 meter, een breedte van 12,95 meter en een diepgang van 6,9 meter. Haar bruto tonnage is 2.286 ton.
het schip is opgetuigd als een viermaster, met 32 zeilen die een oppervlakte hebben van 2,397 m². het schip os uitgerust met twee dieselmotoren van 600 pk voor hulpfuncties. 
Tijden haar carrière als opleidingsschip werd het bemand door een bemanning van 27 officieren, 48 zeelieden en 120 stagiaires.

NIPPON MARU  II UIT 1984.


De huidige Nippon Maru werd op 15 februari 1984 te water gelaten op de Sumitomo Heavy Industries in Uraga, Kanagawa.
Ze werd op 16 september van dat jaar in gebruik genomen door het National Institute for Sea Training uit Tokio.
De Nippon Maru heeft een lengte van 110,1 meter, breedte van 13,8 meter en een diepgang van 6,5 meter. 
Haar bruto tonnage bedraagt 2.891 ton.
Ze is opgetuigd als een vier-mast bark, met een zeiloppervlakte van 2760 m² en heeft twee dieselmotoren voor hulpfuncties van 1.500 pk.
Het schip heeft een vaste bemanning van van 70 koppen en ruimte voor 120 stagiaires voor opleiding. 







KAIWO MARU UIT 1930.


De Kaiwo Maru is een voormalig trainingsschip dat werd gebouwd door Kawasaki Shipbuilding Corporation in Kobe en op 27 janyari 1930 met haar zusterschip Nippon Maru te water werd gelaten. Ze werd beheerd door het Tokyo Institite for Maritime Training om officieren op te leiden voor de Japanse koopvaardij.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd haar zeiltuig verwijderd en diende ze als motorschip voor training en naoorlogs transport.

In 1955 werd haar zeiltuig opnieuw geïnstalleerd en hervatte ze haar trainingsreizen totdat ze in 1989 werd vervangen door haar opvolgster, ook wel Kaiwo Maru genaamd. Ze ligt nu als museumschip in Imuzu, Toyama.

Kaiwo Maru heeft een lengte van 97 meter, breedte 12,95 meter en een diepgang van 6,9 meter. Haar bruto tonnage is 2.286 ton. Ze is opgetuigd als een vier-mast-bark, met 32 zeilen die een oppervlakte hebben van 2.397 m². Ze is verder uitgerust met twee 600 pk sterke dieselmotoren voor hulpfuncties.Tijdens haar loopbaan had ze een vaste bemanning van 27 officieren, 48 zeelieden en accommodatie voor 120 stagiaires.

KAIWO MARU II UIT 1989.


De Kaiwo Maro II is een Japans viermast opleidingsbark. Ze werd gebouwd in 1989 ter vervanging van haar voorgangster van de gelijke naam uit 1930.
Haar kiel werd gelegd op 8 juli 1988 op de Sumitomo Heavy Industries van Uranga, nabij Yokohama.
Op 7 maart van dat zelfde jaar werd zij te water gelaten en op 12 september van dat jaar kwam ze officieel in de vaart voor het National Institute for Sea Training
Ze is het zusterschip van de Nippon Maru.

De Kaiwo Maru II heeft een lengte van 110,09 meter, een breedte van 13,8 meter en een diepgang van 10,7 meter in geladen toestand.
Haar voortstuwing zonder gebruik van de zeilen wordt gedaan door twee motoren met een totaal vermogen van 3.000 pk, welke het schip een maximum snelheid geven van 13 knopen.
Varend onder volle tuigage van 2.760 m² heeft het schip een snelheid van 16,2 knopen. Haar hoofdmast heeft een hoogte van 43,5 meter.


Op 20 oktober 2004 was het schip bijna verdwaald in Typhoon Tokage, terwijl het zich schuil hield buiten de haven van Fushiki in de baai van Toyama, Japan. 
Ze sleepte haar anker en landde op een golfbreker, waarbij ze ernstige schade opliep.
Haar team van 167 voornamelijk jonge cadetten werd geëvacueerd. Helikopters reageerden, maar konden geen lijnen laten vallen. Reddingswerkers bevestigden dus touwen aan de golfbreker en de bemanningsleden klommen er langs. Dertig cadetten raakten gewond, waaronder sommige met gebroken botten. Haar kapitein nam later de verantwoordelijkheid op zich.
Een maand later werd het schip door een drijvende kraan gelicht en teruggebracht naar de scheepswerf van Uraga. In januari 2006 is het schip na grote reparaties weer naar zee vertrokken.

In 2011 was Kaiwo Maru op weg van Japan naar Honolulu, Hawaii, toen Japan getroffen werd door een aardbeving en een tsunami. Het schip werd vervolgens omgeleid naar Okuma, Fukushima, waar ze diende als onderkomen voor arbeiders die de nucleaire crisis in de kerncentrale van Fukushima I aanpakken.

MIRAIE EX AKOGARE.


De Miraie, voorheen de Akogare (links), werd in 1993 gebouwd door de stad Osaka als het eerste enige grote zeilschip dat eigendom was van een Japanse lokale overheid.
Ze kreeg de naam Akogare, wat verlangen betekend, als resultaat van een naamwedstrijd die 7.000 inzendingen opleverde.
Ze startte met officiële zeiltrainingprogramma's in 1994 en bezocht China, Guam, Fiji, Nieuw Zeeland en Australië.
In 1997 diende de Akogare als vlaggenschip voor Sail Osaka '97 en in 2000 racete ze van Boston naar Amsterdam in Tall Ships 2000.

   




De Miraie kreeg een blauwe romp en een fraaie vergulde versiering op haar achtersteven.
Ze is getuigd als een drie-mast-gaffelschoener met een hoogte van 15,3 meter.
De lengte van haar romp in 43,2 meter.
Het schip wordt beheerd door de Promotion of Global Humen Resourse met als thuishaven Osaka.





De Miraie is een van de weinige Japanse schepen welke is uitgerust met een boegbeeld, voorstellende een vergulde gevleugelde vrouw.










                                                                              









Geen opmerkingen:

Een reactie posten