zondag 15 september 2013

YOGYAKARTA. INDONESIA PULANG KEMBALI. (8)

YOGYAKARTA EN SURAKARTA CENTRAAL JAVA.

In de ochtend van 22 augustus 2013 met onze vaste chauffeur naar Ngurah Rai vliegveld gegaan om naar Yogyakarta te vertrekken met Lion Airlines Indonesia. Het was een waanzinnige drukte in de vertrekhal van het vliegveld daar men geen rijen had afgezet voor de incheck balies van Lion Air en een ieder trachtte de eerste te zijn. Na een paar stevige uitdrukkingen bleef men netjes achter ons staan om de beurt af te wachten.

Op tijd in Yogyakarta aangekomen en de via een vriend geregelde chauffeur stond netjes op ons te wachten.
Als eerste ons laten inschrijven bij het oude Javaanse Hotel 'Instana Batik Ratna'.

Al de kamers van dit hotel liggen op de begane grond om het restaurant en het zwembad heen gebouwd achter de ruime lobby. Schone kamer met douche/toilet en airco. Het was de bedoeling dat we drie en halve dag in Yogya zouden verblijven.

Na een goede lunch in de restaurant Lie Djione vertrokken we naar de Borobudur tempel welke 42 kilometer westelijk van Yogya is gelegen. Ik was daar voor het laatst in 1987 geweest en wenste deze nog eens te bezichtigen.
Onze chauffeur reed al in het beging van de reis door een rood verkeerslicht wat hem na aanhouding door de motorpolitie op een proces verbaal kwam te staan ( heet in Indonesië ook zo). Over zijn rijstijl waren we niet zo te spreken de verdere dag en hij begon meer geld te vragen dan afgesproken was. Zo besloten we hem maar voor de komende dagen te vervangen.

Tijdens het maken van opnamen op de Borobudur werd ik onverwacht onder uit gelopen door enige jongelui en wist ik op het laatste moment de halsband van mijn camera vast te grijpen die ze uit mijn handen hadden getrokken. De daders verdwenen spoorloos en bij het melding van dit voorval bij de security werd geen rapport opgemaakt daar ik niets kwijt was volgens hun.
Pas later enigszins weer bijgekomen bleek mijn lens niet meer scherp te stellen daar deze een flinke klap op de grond had gemaakt. Zodoende al de verdere opnamen met de groothoek- en telelens moeten maken.
In de avond en zo ook alle verdere avonden met vrienden uit gaan eten bij stalletjes aan de Jalan Melioboro.
Het is overdag de winkelstraat van Yogya en in de avond na het sluiten van de winkels veranderd het wandelgebied in een lange eetgelegenheid. Je zit niet op een stoel aan een tafeltje, maar op matten met gekruiste benen op de grond voor een lage tafel.
De eerste avond gelijk een andere chauffeur weten te regelen.

( De fietstaxi (becak) is nog steeds openbaar vervoer in Yogyakarta.)

Op de tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan de Candi Prambanan en de verder hoog gelegen erotische tempel de Candi Sukuh bij de stad Surakarta (Solo).
Op de derde dag zijn we drukte van de stad van de stad ontvlucht en zijn naar de stranden aan de kust gegaan en wat door het landschap gereden.

( Ben je dan met meerdere personen en veel bagage dan is er ook nog de paardenkoets (Dokar) om je mee te laten vervoeren.)

Op onze laatste ochtend eerst nog wat kleding gekocht. Voor me zelf een paar mooie batik hemden van Solo-batik en voor vrienden in Noord-Sumatra wat andere kleding. We hadden al onze vuile was door het hotel laten wassen en konden weer schoon op weg gaan naar Jakarta.