M.S. SIDELIA.
31 JULI 1996 T/M 2 DECEMBER 1996.
Op 8 september werd er geladen te Hamble in Engeland voor Rotterdam Europoort. Hier hadden we de gelegenheid om even de wal op te gaan.
Een echte pub in Hamble om even de 'Bloemetjes buiten te zetten'. Er stonden er dan ook reeds de nodige buiten.
( Het was een drukke vaart in het Engelse Kanaal.)
( Het laatste Deltawerk in de monding van de Nieuwe Waterweg bij Rotterdam.)
Na het lossen te Rotterdam staken we weer de Noordzee over om te gaan laden in Houndspoint. (26 september) Bij vertrek Houndspoint kwamen er vreemde geluiden uit de achterste uitlaatgassenturbine van de hoofdmotor. Er werd besloten ten anker te gaan en de uitlaatgassenturbine te openen voor inspectie.
Het lager van de as van het schoepenwiel bleek aan de gassenzijde uitgelopen te zijn.
( De as met het uitlaatgassen turbineschoepenwiel.)
( De uitgelopen lagers.)
Er werd besloten de gehele achterste uitlaatgassenturbine af te blinden en met verminderd vermogen naar Sullom Voe te varen en ondertussen de reparatie uit te voeren.
Bij de Pentland Firth een nauwe zeedoorgang tussen Schotland en de Orkney eilanden staat een zeer sterke zeestroming en kregen we een sleepboot stand-by daar we geen vol vermogen konden draaien met de hoofdmotor. We wisten veilig het steiger van Sullom Voe te bereiken en tijdens het laden werd de achterste uitlaatgassenturbine van de hoofdmotor weer operationeel gemaakt.
Bij vertrek uit Sullom Voe werden we via de radio benadert door de Engelse kustwacht of het schip bereid was om aan een oefen operatie van de kustwacht deel te nemen. We konden gewoon onze koers en vaar snelheid aanhouden.
Tijdens deze oefening werd er vanuit de helikopter een persoon voor op het schip neer gelaten en even later weer aan boord van de helikopter gehesen. Daarna was het einde oefening met; "Thanks and have a save journey".
Intussen was het ook bekend geworden dat het voor de Nederlandse officieren aan boord van de Sidelia hun laatste reis aan boord van het schip naderde. Na het lossen van de lading in Mongstad moesten we naar Immingham varen in Engeland alwaar we het schip moesten overdragen aan onze Engelse collega's van Stasco.
Daar de Engelsen zelf ook enige schepen van dit type in de vaart hadden bleef er van ons Nederlandse officieren niemand achter aan boord na de overdracht welke in stilte gebeurde. De Indonesische bemanning zou zo spoedig mogelijk worden vervangen de bemanning uit de Philippijnen. Het was: 'Over en uit' Sidelia.
Het was dus mijn zesde en laatste contract aan boord van het m.s. Sidelia en het werd tevens mijn laatste contract bij Shell Tankers om na mijn verlof met vervroegd pensioen te gaan.
Hi Kees,
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te lezen en veel herkenning.
Een van mijn trips was op de vertrouwde Sidelia tussen Ireland en Norway.