KILOMETERS VRETEN OVER ASFALTWEGEN.
De vakantie perioden zijn weer aangebroken, zowel in Nederland als verdere Europese landen. Er staan weer kilometers file naar de bekende vakantie bestemmingen die met de auto te bereiken zijn over de moderne geasfalteerde snelwegen. Maar is al dat asfalt wel een uitvinding van deze moderne tijd?
Nee dus!
De Mesopotamiërs kenden reeds asfalt en gebruikte dit om hun baden mee waterdicht te maken. De Feniciërs gebruikten het voor het afdichten van de naden in hun schepen en de Egyptenaren gebruikten asfaltblokken welke ze langs de oevers van de Nijl neerlegden om erosie te voorkomen.
Het gebruik van asfalt voor het verstevigen van het wegdek gaat terug tot 625 jaar voor Christus in Babylon zoals uit oude geschriften is gebleken.
De oorsprong van de huidige benaming van het product asfalt gaat terug tot in de oude Griekse tijd. Het is de naam "asfaltos" wat stevig of stabiel betekend. Ook is het asfalt uit die tijd wel iets anders dan dat uit onze tijd.
Het 'natuurasfalt' van toen ontstond op plaatsen waar aardolie door spleten in de aardkorst aan de oppervlakte kwam. De lichter bestand delen vaan de aardolie verdampten en het zwaardere restproduct, dat we nu bitumen noemen bleef liggen. Zo ontstonden natuurlijke asfaltmeren.
Een oud voorbeeld hiervan is dat de profeet Elia op de berg Karmel (Israël) in zijn strijd met de priesters van de god Baäl , die hun offer vuren niet in brand kregen, zijn eigen offerplaats overgoot met 'water' en waarna het feller ontbrandde dan normaal. Het was dus geen water, maar een licht bestand deel wat met aardolie ophoog was gekomen uit de aarde.
Het grootschalig gebruik van asfalt voor de wegenbouw gaat teug tot 1870. De Belg Edmund.J. Desmedt geld als uitvinder van het moderne asfaltbeton. Hij werkte in de VS aan de Columbia Universiteit in New York City en was betrokken bij de aanleg van de eerste moderne asfaltweg in Newark, New Jersy.
In 1900 patenteerde Frederick J. Warren een nieuw soort asfalt dat gemaakt werd van bitumen en minerale aggregaten.
Iedere dag worden er 11.000 metrische tonnen bitumen geleverd in 30 verschillende landen op de wereld en wordt er gewerkt aan 350 kilometer weg per dag. Dit is omgerekend in elke 4 minuten 1 kilometer asfalt.
Dit is genoeg om ieder jaar ruim 3 keer een weg om de wereld aan te leggen.
Een oud voorbeeld hiervan is dat de profeet Elia op de berg Karmel (Israël) in zijn strijd met de priesters van de god Baäl , die hun offer vuren niet in brand kregen, zijn eigen offerplaats overgoot met 'water' en waarna het feller ontbrandde dan normaal. Het was dus geen water, maar een licht bestand deel wat met aardolie ophoog was gekomen uit de aarde.
Het grootschalig gebruik van asfalt voor de wegenbouw gaat teug tot 1870. De Belg Edmund.J. Desmedt geld als uitvinder van het moderne asfaltbeton. Hij werkte in de VS aan de Columbia Universiteit in New York City en was betrokken bij de aanleg van de eerste moderne asfaltweg in Newark, New Jersy.
In 1900 patenteerde Frederick J. Warren een nieuw soort asfalt dat gemaakt werd van bitumen en minerale aggregaten.
Iedere dag worden er 11.000 metrische tonnen bitumen geleverd in 30 verschillende landen op de wereld en wordt er gewerkt aan 350 kilometer weg per dag. Dit is omgerekend in elke 4 minuten 1 kilometer asfalt.
Dit is genoeg om ieder jaar ruim 3 keer een weg om de wereld aan te leggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten