M.S. SIDELIA.
11 JUNI 1995 T/M 4 SEPTEMBER 1995.
Na vertrek uit New Orleans werd er in Puerto Miranda in Venezuela geladen voor Antwerpen.
Het havengebied van Antwerpen is vanuit de rivier de Schelde alleen te bereiken via een sluizencomplex.
Bij het binnen varen van de Zandvlietsluis onder loods aanwijzingen ging het op 5 juli 1995 fout.
We kwamen met een te hoge vaarsnelheid de sluis binnenvaren en door verkeerde orders ramden we met de stuurboord boegzijde de zuidelijke kade van de ingang van de sluis.
Hierbij een positie bepaling en een rapport opgesteld met gegevens uit de orderprinter wat naar het hoofdkantoor in Londen werd gestuurd.
De schade aan het schip was een diepe langgerekte deuk aan de buitenzijde, maar bij nadere inspectie bleek de schade in het voorschip veel groter dan we hadden verwacht.
Ter plaatse van de deuk waren de vloerplaten volledig opgebold, spanten afgescheurd en verbogen en de rekken met materialen van de vloerplaat afgescheurd. Het was een ravage.
(De schade aan de zuidelijke kademuur van de Zandvlietsluis met onze verfresten.)
Ook nu was het duidelijk dat het schip zo niet verder zou kunnen varen en werd er in de tijd dat er gelost werd in Antwerpen gezocht naar een geschikte reparatiewerf om de schade te herstellen.
Het werd dit keer Wilton Fyenoord in Rotterdam waar we met spoed terecht konden.
In de foto presentatie is te zien dat het gat in het voorschip steeds groter werd daar er steeds meer schade aan het licht kwam tijdens het werk. De gehele reparatie duurde van 10 t/m 21 juli.
Op 21 juli verlieten we, met de verf nog nat op de boeg, de reparatie werf met orders Teesport in Engeland.
De rest van het contract maakten we reizen op de landen gelegen aan de Noordzee.
Op 4 september ging ik in Corydon (Engeland) met verlof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten