maandag 8 juli 2013

PAPAVER.

PAPAVER VAN KNOP TOT ZAADBOL.

Fietsend op een mooie zomerse dag door de natuur kwam ik bij een braak liggend stuk landbouwgrond tussen de bossen, dat oranje zag van de klaprozen.
Tot mijn stomme verbazing, was daar een echtpaar op leeftijd, hun elektrische fietsen lagen in de berm, bezig al deze bloemen met stokken kapot te slaan.
Op mijn vraag waar waar ze mee bezig waren kreeg ik als antwoord; "Deze illegale opium kwekerij te vernietigen". Een verder gesprek was niet mogelijk.
Nu vraag ik me af of ze wel goed bij hun hoofd waren en het verschil tussen een klaproos en een papaver niet kenden. Het is dan wel familie van elkaar, maar dan nog. Dit heet dan genieten van de mooie natuur.


( De knop van de papaverbloem staat op barsten om open te gaan.)

Zelf heb ik in de tuin enige oranje- en witte papavers staan die in juni volop gebloeid hebben, dat het een lust was voor het oog.



( De bloemen zijn geliefd bij de bijen en de hommels.)


( Zijn de bloembladen weg gevallen na de bloei dan is dat wat overblijft ook mooi om te zien.)


( De zaadbol van de papaver.)

De zaadbollen van de papaver staan leuk als decoratie in een bloemstuk, maar gedroogd ook in een boeket met droogbloemen.


( De oranje papaver vol in bloei.)

Gelukkig ben ik het bezoek van zo'n gestoord stelletje mensen bespaard gebleven en hebben anderen van de bloemen pracht kunnen genieten in mijn tuin als ze langs wandelden  of op de fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten