maandag 24 augustus 2015

SAIL 2015 AMSTERDAM; TERUGBLIK.


Het waren gouden zonnige dagen om Sail Amsterdam 2015 te bezoeken een evenement met schepen uit het 'Gouden verleden' en een 'Gouden toekomst. '
Het bezoekers aantal van 2,3 miljoen bezoekers gedurende het vijfdaagse scheepvaart gebeuren heeft er niet om gelogen, dat er nog steeds veel belangstelling bestaat voor wat eens de glorie van de zeevaart was. 


(Babylonische spraakverwarring of gebrek aan talen kennis!)

Het aantal bezoekers bleef met de dag stijgen
en het begin van de 350.000 op de eerste dag 'Sail In' werd de daarop volgende dagen snel overschreden.
Het was geen wandelen meer over de kade's, maar schuifelen van schip naar schip. Ook uit het buitenland, tot uit het 'Verre Oosten', was er enorm veel belangstelling en stonden er rijen mensen te wachten om de schepen te bezichtigen.
Complimenten voor de organisatie van dit scheepvaart evenement, de sail-crew die alles schoon hield, de beveiliging en de politie die er op toezagen dat er geen consumpties in glaswerk werden gebruikt, maar zeer speciaal voor de kapiteins van de GVB- veerboten die de verbinding, laverend tussen de plezier vaart door, onderhielden tussen de beide IJ-oevers.
De zeiljammers, replica's, marineschepen en het varend erfgoed kregen ruim voldoende belangstelling. Zo ook het ten anker liggende grootste varende passagiers zeilschip, waarbij veel toeschouwers droomden om er een cruise op mee te mogen maken.
Ondanks dat het evenement vijf dagen duurde was het niet mogelijk om alles te bezichtigen of te bezoeken. Iedere dag werd afgesloten met een geweldig vuurwerk wat duizenden kijkers trok.
Helaas was er één klacht die vaak werd gehoord; er waren te weinig toilet gelegenheden op de route.




 ( Voor u ruim vijftig schepen om een opname van de maken, maar voor mij 2,3 miljoen mensen.)

Over vijf jaar is er dan de tiende 'Sail Amsterdam' iets wat men dan nog groter zal gaan vieren.
Wederom zal er getracht worden om nog meer schepen naar dis evenement te krijgen, zoals de nieuwe Shabab Oman II, wat in Nederland is gebouwd en een zusterschip is van de 'Stad Amsterdam'.

 Misschien mogen we ook een nieuwe 'Dewaruci' verwelkomen, een schip waarvan de opvarenden in Amsterdam-Noord werden gemist.




( Zelfs het klompje ging met zijn tijd mee; geen zeiltje maar een aanhangmotor als voortstuwing.)

              TOT ZIENS BIJ 'SAIL AMSTERDAM 2020'.





  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen