woensdag 19 oktober 2022

DE MYTHOLOGISCHE BARONG EN DE DANS. BALI. (DEEL 2)

 

    EEN MYTHOLOGISCH WEZEN 

MET VERSCHILLENDE GEZICHTEN 

 UIT DE BALINESE VERTELLINGEN.

                                           DEEL 2.

DE BARONG DANS.

In iedere Barong-dans is een verhaal ingelast, zodoende is er altijd een verschil in de uitvoering van deze dans. Deze keer is het verhaal uit de Mahabharata genomen.

De koninginmoeder Dewi Kunti heeft besloten om een van haar zonen, in dit geval Sahadewa, aan de Rangda te offeren.


                 De Barong komt op en danst, en krijgt even later gezelschap van zijn vriend de aap.


Plotseling verschijnen er drie gewapende mannen die wraak trachten te nemen op de Barong, die een kind van een van hen heeft gedood. In plaats van dat ze Barong doden, wordt een van de mannen door de aap aangevallen, die hem zijn mes ontneemt en zijn neus afsnijd. De mannen vluchten in paniek.


Er komen twee Legong danseressen op, die voor een paar minuten een Legong dans vol gratie uitvoeren, begeleid met muziek van het gamelanorkest.


De gebroeders, Punta en Wijil verschijnen op het toneel.
Ze zijn dienaren van Dewi Kunti en ze vertellen het publiek, met veel dramatische gebaren en toonaarden, dat op deze dag Sahadewa, een van de vijf Pandawa prinsen, aan de Rangda geofferd wordt.














Dan horen ze een vreemd angst- wekkend geluid, dat niet veel goeds voorspelt.
Daar verschijnt de heks Calon.
Nadat ze de verschrikkelijke verschijning van de heks gezien hebben gaan ze naar de premier en verzoeken hem zo snel mogelijk te komen.







De premier verschijnt, hoort de mannen aan en verzoekt Dewi Kunti  te komen.
Al debatterend wachten de drie manen op de komst van Dewi Kunti.










Calon de heks verschijnt en ook de premier wordt door de heks boos gemaakt.
Hij brengt Sahadewa naar de grot, waar de Randa woont en bindt hem vast aan een boom.  

Dewi Kunti, de koninginmoeder verschijnt op het toneel.
Dewi Kunti is zeer verdrietig, omdat ze haar zoon moet offeren. De heks verschijnt weer, Dewi smeekt, maar wordt door de heks kwaad gemaakt en wordt door haar behekst waarna blijkt dat de premier Sahadewa naar de grot van Rangda heeft gebracht.
 De god Shiva heeft medelijden met Sahadewa en geeft hem onsterfelijkheid, als de Rangda komt om hem te doden en op te eten.
Als ze tot de ontdekking komt dat ze hem niet kan doden, vraagt ze hem om haar te verlossen door haar vrijwillig te doden en stijgt op naar de hemel.



Een van haar heks-leerlingen Kalika, vraagt Sahadewa om haar vrijwillig te doden, opdat zij haar meesteres naar de hemel kan volgen, maar Sahadewa weigert en te beginnen samen te vechten.



Kalika veranderd door haar magische kracht in een zwijn, vecht, verliest en loopt weg.
Zij komt weer terug als een vogel, een kraai, vecht weer, verliest en loopt weer weg.
Maar dan komt ze weer op, maar dan in de gedaante van de Rangda. De Rangda is te sterk voor Sahadewa, hij mediteert en wordt de Barong.





De Rangda en de Barong zijn een tijdje samen op het toneel. Als Rangda het toneel verlaat komen de krisdansers op. Zij trachten de Rangda te doden, maar deze weet hun te bezweren op dat zij zichzelf zouden doden.


Op dat moment grijpt de Barong in, verbreekt de bezweringskracht van de Rangda, zodat de krissen niet de lichamen van de mannen kunnen verwonden en doden.


Zo eindigt deze voordracht van de Barong dans. Zoals hier in de westelijke wereld de sprookjes altijd een goed einde hebben.
De gehele voorstelling wordt begeleidt door een gamelanorkest. De dansers en vooral de mannen met de krissen gaan op in een trance bij het weergeven van van deze dans, dat het verwonderlijk is dat er geen gewonden echt bij vallen. Ook het lokale publiek gaat helemaal op in het inleven van dit gebeuren, maar het weet zelfs een westerling in de ban te houden. Het goede zal over het kwade overwinnen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten