dinsdag 18 oktober 2022

DE MYTHOLOGISCHE BARONG EN DE DANS. BALI. (DEEL 1)

 

     EEN MYTHOLOGISCH WEZEN 

MET VERSCHILLENDE  GEZICHTEN

 UIT DE BALINESE VERTELLINGEN.

                                           DEEL 1.


DE MYTHOLOGIE EN DE OORSPRONG.

De Barong is een 'panterachtig' wezen en personage in de Balinese mythologie.
Hij is de koning van de geesten, leider van de legers van het goede en vriend vijand van Rangda, de demonenkoningin en moeder van alle geestbewakers in de mythologische tradities van Bali.
De strijd tussen Barong en Rangda komt voor in de Barong-dans om de eeuwige strijd tussen goed en kwaad te vertegenwoordigen.
De oorsprong is te zoeken in de inheemse Balinese dansen, die dateren van vóór de hindoe-invloeden. Dat de personages worden afgebeeld met dierenmaskers; een voorbeeld is de Hudoq-dans van de Dayak, waarin een berenaanbiddingsoefening. 
Men gaat er vanuit dat  de term barong is afgeleid van de lokale term bahruang, wat tegenwoordig overeenkomt met het Indonesische woord beruang dat "beer" betekend. het verwijst naar een goede geest, die de vorm aannam van een dier als bewaker van het bos en de natuur.


 In de Balinese mythologie wordt de goede geest geïdentificeerd als Banas Pati Raja.
Banas Pati Raja is de vierde "broer" of geestkind dat een kind zijn hele leven vergezelt, wat een vergelijkbaar concept is als beschermengelen. 
Banas Pati Raja is de geest die Barong bezielt.
Als beschermgeest wordt hij vaak voorgesteld als een leeuw. De Barong wordt vaak afgebeeld in het gezelschap van een of twee apen.




De leeuwenbarong is een van de zes traditionele barongs. Op Bali heeft elke regio van het eiland zijn eigen beschermende geest voor zijn bossen, natuur en landerijen. Elke barong voor elke regio is 
gemodelleerd naar een ander dier. Zij zijn:



BARONG KET.

De Barong Ket (linksboven) ook wel leeuw barong als banaspati raja betekend koning van de het oerwoud, de meest voorkomende barong, het is het symbool van een goede geest, hoofdtooi gebruikt sekar taji gemaakt van gebeeldhouwd leer, gesneden met prida en toegevoegd met een kleine spiegelversiering.

BARONG BANKAI.

De Barong Bankai (boven midden) is een oud varken op Bali en wordt beschouwd als een mytisch dier dat kracht heeft. Het is gemaakt van fluwelen stof. Geparadeerd op Galungan en Kuningan feestdagen.

BARONG MACAN.

De Barong Macan (rechtsboven) heeft de vorm van een tijger die in het bos leeft, zijn vacht lijkt op een tijgerbont gemaakt fluwelen stof. Tijgers zijn beroemde mythische dieren in de verhalen op Bali, vooral tantri.

BARONG GAJAH.

De Barong Gajah (linksonder) lijkt op een olifant uit India. Deze barong wordt door het dorp geparadeerd op feestdagen in Galungan en Kuningan.

BARONG ASU.

De Barong Asu (midden onder) is een zeer heilige barong in Pacung Tabanan, paradeerden vooral op Galungan en Kiningan feestdagen.

BARONG LANDUNG.

De Barong Landung (rechtsonder) heeft een geheel andere vorm dan de overige barongs op Bali.
Deze barong wordt niet gedanst door twee dansers zoals in het algemeen, deze barong manifesteert zich als twee mannelijke en vrouwelijke poppen, die 'Jero Luh' en 'Jero Gede' heten. De danser draagt hierbij een masker.

DE VRIEND VAN DE BARONG.



De vriend van de barong is de aap. Waar deze aap vandaan komt in de mythische barong vertellingen is niet helemaal duidelijk.
Het dier zorgt tijdens de opvoering van de dans voor enige komische momenten, waarbij de slechte personen het moeten ontgelden.




DE TEGENSPELER VAN DE BARONG.

CALON.

Rangda is het tegenovergestelde van Barong. Terwijl Barong het goede vertegenwoordigd, vertegenwoordigd Rangda het kwade.
Rangda staat bekend als een demonenkoningin, de incarnatie van Calon Arang (rechts), de legendarische heks die verwoesting aanrichtte in het oude Java tijdens het bewind van Airlangga in de tiende eeuw.
Er wordt gezegd dat Calon Arang een weduwe was die de kunst van zwarte magie beheerste, die vaak de gewassen en de boeren beschadigde en ziekten veroorzaakte.
Ze had een meisje, Ratna Manggali genaamd, dat, hoewel mooi, geen man kon krijgen omdat de mensen bang waren voor haar moeder. Vanwege de moeilijkheden waarmee haar dochter te maken had, was Calon Arang boos en ze was van plan wraak te nemen door een jong meisje te ontvoeren. Ze bracht het meisje naar een tempel om te worden geofferd aan de godin Durga.
De volgende dag overspoelde een grote overstroming het dorp en veel mensen stierven. Ziekte kwam ook voor.


Koning Airlangga (links), die van de kwestie had gehoord, vroeg toen zijn adviseur, Empu Bharada, om dit probleem op te lossen. 
Empu Bharada stuurde toen zijn leerling, Empu Bahula, om met Ratna te trouwen.
Beiden waren getrouwd met een enorm feest dat zeven dagen en nachten duurde, en de situatie keerde terug naar normaal.
Calon Arang had een boek met magische bezweringen. Op een dag werd dit boek gevonden door Empu Bahula, die het aan Empu Bharada overhandigde.
Zodra Calon Arang wist dat het boek gestolen was, werd ze boos en besloot ze tegen Empu Bharada te vechten. 
Zonder de hulp van Durga werd Calon Arang verslagen.
Sinds ze verslagen was, was het dorp veilig voor de dreiging van Calon Arangs zwarte magie.




RANGDA.

Een andere versie stelt dat Rangda (rechts) eigenlijk verbonden was met de historische koningin Mahandradatta of Gunapriyadharmapatni, een Javaanse prinseszuster van Dharmawangsa van de Oost-Javaanse Isyanan-dynastie uit de late Medang-periode.
Ze was de koningin-gemalin van de Balinese koning Udayana en Airlangga's eigen moeder.
Mahendradatta staat bekend om haar toewijding aan de aanbidding van Durga op Bali. Het verhaal gaat dat Mahendradatta, de moeder van Airlangga, door Airlangga's vader werd veroordeeld omdat ze zwarte magie beoefende.
Nadat ze weduwe werd, Rangda in het oud-Javaans betekend 'weduwe', gekwetst en vernederd, zocht ze wraak op het hof van haar ex-man en zijn hele koninkrijk. Ze riep alle boze geesten in het oerwoud, de leyaks en de demonen op die de pest en de dood in het koninkrijk veroorzaakten. Airlangga moest zijn eigen moeder onder ogen zien om het koninkrijk te redden. Er ontstond een gevecht, maar zij en haar zwarte magie troepen waren zo machtig dat Airlangga de hulp van de geestenkoning, Barong, moest vragen om haar te verslaan. Barong kwam met soldaten van Airlangga en er ontstond een gevecht. Rangda sprak een spreuk uit waardoor alle soldaten van Airlagga zich suïcidaal voelden, wijzend met hun vergiftigde krissen naar eigen buik en borst. Als reactie sprak Barong een spreuk uit die ervoor zorgde dat de lichamen van de soldaten bestand waren tegen de scherpe kris. Aan het einde won Barong en Rangda vluchtte weg, het kwaad wordt verslagen en de hemelse orde wordt hersteld.

              
                      Zie vervolg: DE MYTHOLOGISCHE BARONG EN DE DANS. BALI. DEEL 2.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten