EEN REIS DOOR DICHTE SMOG
EN OVER REDELIJKE WEGEN. (7)
NEW DELHI NAAR JAIPUR.
Na een nogal karig ontbijt zijn we bijtijds uit ons hotel in New Delhi (1) vertrokken voor de busreis naar de stad Jaipur (2), een rit van ruim 260 kilometer over een redelijke goede weg.
Het was deze ochtend zo slecht zicht dat we niet verder dan 10 meter voor ons uit konden kijken. Later op de dag vernamen we dat het Vliegveld van New Delhi volledig gesloten was voor het vliegverkeer. Niet alleen de mist en de smog maakte het verkeer onveilig, waarbij ons opviel dat het meeste verkeer geen verlichting voerde, als dat eventueel nog mocht werken, maar ook de 'heilige koeien' veroorzaakten veel opstoppingen tijdens deze reis.
DE 'HEILIGE KOE'.
De meest voorkomende op en langs de wegen is wel de 'heilige koe'.
Waar je ook gaat in India en ook in Nepal, overal zie je koeien door en langs de straten zwerven, een hindoe zal deze koe nooit kwaad doen, weg duwen of doden, evenmin zal hij rundvlees eten.
Dit vanwege de bijzondere aandacht, die het dier aan het kalf besteed.
Veel hindoes herkennen ook een vrouwenfiguur (moederfiguur) in de tekening op de kop van het dier.
De betekenis van de heilige koe wordt door veel mensen verkeerd geïnterpreteerd. De heilige koe is mede heilig omdat het de mens voorziet van melk en werkkracht op het platteland. Volgens velen zou zonder de koe de mens geen bestaansrecht hebben gehad in het oude India en had het hindoeïsme zich niet kunnen verspreiden.
De koe staat dus centraal in het hindoeïsme en wordt mede om die reden aanbeden. het is een eerbetoon aan een dier dat door de grote hindoegeleerden wordt aangeduid als 'de moeder der schepselen'.
Zodra de koe geen melk meer geeft gaat deze met 'pensioen' de straat op en aan haar lot overgelaten. Het zelfde gaat op voor de jonge stiertjes, die geen melk geven en alleen nog gebruikt worden om een volgroeide vaars te dekken. Geeft deze vaars na het kalveren geen melk dan is het ook met haar bestaan gedaan op de boerderij.
Het 'heilig' zijn heeft ook een keerzijde van de medaille.
Het 'heilig' zijn heeft ook een keerzijde van de medaille.
Onderweg naar Jaipur maakte we een korte stop in de dichte mist, bij een tempel ter ere van de god Shiva.
De god Shiva staat hier afgebeeld met de Trishula (drietand) in de vorm van een 30 meter hoog standbeeld.
De god Shiva wordt gezien als de god van de transformerende entiteit en maakt deel uit van de Drie-eenheid, samen met Brahma (god als schepper) en Vishnoe (god als onderhouder), waarvan Shiva de vernietiger is. Met zijn echtgenote Parvati bewoont Shiva de berg Kailasa in de Himalaya.
De eerste vorm van Shiva ontstond aan het eind van het Rig-Veda tijdperk en aan begin van het Yajur-Veda tijdperk. Rond deze god is in de eeuwen een uitgebreide mythologie ontstaan.
Shiva wordt dikwijls afgebeeld als danser van de tantrische tanvada-dans. In de hindoeïstische mythologie verbeeld deze dans de energie die door de wereld stroomt en die ritmes van dag en nacht, de seizoenen, geboorte en dood veroorzaakt.
het plantje dat Shiva in de bekende voorstelling van de kosmische danser in een van zijn handen ophoudt, is het hallucinogene Datura.
We vervolgen onze weg in de richting van Jaipur en onderbreken deze voor een koffie- en toilet-stop.
Onderweg stonden we regelmatig in de file, daar er een 'heilige 'koe' zich op de rijbaan te rusten had gelegd. Waarom deze dieren zich zo dicht bij het verkeer neerlegden, bleek een eenvoudige verklaring te hebben: als er een auto langs rijdt ontstaat er een wind, die dan de vliegen van de koeien verjaagt.
Een ander iets wat ons opviel waren een soort ronde koeken die langs de weg te drogen waren gelegd. De bevolking verzameld namelijk de koeienmest, maakt er een soort ronde koek van, laat deze drogen en gebruikt deze gedroogde 'heilige' ontlasting om op de koken.
Bij een kleine markt langs de weg in een dorpje werden mandarijnen en bananen gekocht.
Voor ons was er genoeg te zien, maar de belangstelling van de bevolking ging meer naar ons uit.
Het was ver achter in de middag eer we Jaipur bereikten en ons hotel , waar we twee nachten zouden overnachten.
Kamers opgezocht en ons eerst verfrist om deze avond uit eten te gaan, een Indiaas buffet, dat werd genoten onder de uitvoering van diverse danseressen.
Na afloop keerden we terug naar ons hotel met de aldaar bekende transport middel, de tuk-tuk.
( Mandawa Haveli Hotel bij avond.)
Niet iedereen zocht gelijk zijn bed op, en zo bleven we, ondanks dat het de volgende dag een drukke dag zou worden, genieten van het heerlijke lokale bier, buiten op het terras in de binnentuin.
Zie vervolg: NOORD-INDIA EN NEPAL VERKENNEN. JAIPUR - FORT AMBER. (DEEL 8)
SHIVA.
De god Shiva staat hier afgebeeld met de Trishula (drietand) in de vorm van een 30 meter hoog standbeeld.
De god Shiva wordt gezien als de god van de transformerende entiteit en maakt deel uit van de Drie-eenheid, samen met Brahma (god als schepper) en Vishnoe (god als onderhouder), waarvan Shiva de vernietiger is. Met zijn echtgenote Parvati bewoont Shiva de berg Kailasa in de Himalaya.
De eerste vorm van Shiva ontstond aan het eind van het Rig-Veda tijdperk en aan begin van het Yajur-Veda tijdperk. Rond deze god is in de eeuwen een uitgebreide mythologie ontstaan.
Shiva wordt dikwijls afgebeeld als danser van de tantrische tanvada-dans. In de hindoeïstische mythologie verbeeld deze dans de energie die door de wereld stroomt en die ritmes van dag en nacht, de seizoenen, geboorte en dood veroorzaakt.
het plantje dat Shiva in de bekende voorstelling van de kosmische danser in een van zijn handen ophoudt, is het hallucinogene Datura.
We vervolgen onze weg in de richting van Jaipur en onderbreken deze voor een koffie- en toilet-stop.
Onderweg stonden we regelmatig in de file, daar er een 'heilige 'koe' zich op de rijbaan te rusten had gelegd. Waarom deze dieren zich zo dicht bij het verkeer neerlegden, bleek een eenvoudige verklaring te hebben: als er een auto langs rijdt ontstaat er een wind, die dan de vliegen van de koeien verjaagt.
Een ander iets wat ons opviel waren een soort ronde koeken die langs de weg te drogen waren gelegd. De bevolking verzameld namelijk de koeienmest, maakt er een soort ronde koek van, laat deze drogen en gebruikt deze gedroogde 'heilige' ontlasting om op de koken.
Bij een kleine markt langs de weg in een dorpje werden mandarijnen en bananen gekocht.
Voor ons was er genoeg te zien, maar de belangstelling van de bevolking ging meer naar ons uit.
Het was ver achter in de middag eer we Jaipur bereikten en ons hotel , waar we twee nachten zouden overnachten.
Kamers opgezocht en ons eerst verfrist om deze avond uit eten te gaan, een Indiaas buffet, dat werd genoten onder de uitvoering van diverse danseressen.
Na afloop keerden we terug naar ons hotel met de aldaar bekende transport middel, de tuk-tuk.
( Mandawa Haveli Hotel bij avond.)
Niet iedereen zocht gelijk zijn bed op, en zo bleven we, ondanks dat het de volgende dag een drukke dag zou worden, genieten van het heerlijke lokale bier, buiten op het terras in de binnentuin.
Zie vervolg: NOORD-INDIA EN NEPAL VERKENNEN. JAIPUR - FORT AMBER. (DEEL 8)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten