zaterdag 2 juni 2012

ROODBORSTJE ALS KRAKER.

ROODBORSTJE ALS KRAKER.

Onder een afkapping in de achtertuin hangt een stenen wijnkruik, waarin gedurende de zomer gedroogde bloemen in bewaard worden voor sier.
Op een ochtend enige dagen geleden waren er twee gedroogde sierui-bloemen uit verwijderd en lagen op de grond. Terwijl ik ze opraapte met het idee ze terug te plaatsen vloog er een roodborstje over me heen en verdween in de kruik.



Het vogeltje trok zich niets van me aan en ging rustig verder met het aanslepen van nestmateriaal om zich in de kruik te installeren. Misschien kenden we elkaar al van het werk in de tuin, waar hij/zij mij volgden in het losmaken van de grond en hij/zij er alles van hun gading oppikten.



Het was al snel een druk aan- en af gevlieg vanuit de wijnkruik en vanuit de op een kier gezette keuken buitendeur maakte ik er enige opnamen van met de telelens.
Gisterenochtend ontdekte ik in de er onder staande bloembak dat er enige planten waren afgebroken en dat er vogelveertjes tussen lagen. Conclusie: de wijnkruik kraker had de dood gevonden en zo goed als zeker door een ekster die ook, buiten alles wat blinkt meesleept, maar ook andere nesten van merels, mussen en andere vogels leeg rooft.
Alles wat achter bleef was een kruik met een nest en wat veertjes. Ook de natuur kent haar mooie- maar ook wrede kant.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten