dinsdag 7 februari 2012

DE BARONG DANS VAN BALI. (Deel 3)




BARONG DANS VAN BALI. (3)








( Ook de premier wordt door de heks boos gemaakt)

De Barong vertegenwoordighd de witte magie en de Rangda de zwarte magie. Rangda betekend in het Balinees; weduwe. Het is de weduwe van een man wiens geest niet tot rust is gekomen, omdat zijn vrouw hem niet vrijwillig volgde in de dood, zoals het volgens oud-Balinees gebruik moet gebeuren. Zij wordt hierdoor de heks en tovenaar.



( Dewi Kunti, de koningin moeder verschijnt op het toneel, zij is zeer verdrietig dat ze haar zoon Sahadewa moet opofferen. De heks verschijnt weer en maakt Dewi Kunti boos door haar te beheksen. Dewi Kunti beveelt de premier om Sahadewa naar de grot van de Rangda te brengen en hem daar vast te binden aan een boom.)








( De heks keert steeds terug op het toneel in steeds een ander slechte gedaante.)

In het spel is de Rangda de tegenspeler van de Barong. Zij heerst met haar zwarte magie over de kwade geesten. Beide figuren zijn aardse wezens met magische krachten.






De Barong staat aan de kant van de mensen, welke hij tegen de verderfelijke invloeden van de Rangda zal beschermen.






















                                                                       
(De Rangda.)


De Rangda draagt een wit masker en heeft enorme dikke uitpuilende ogen en twee slagtanden. Afhankelijk van de uitvoering treedt ze op met verschillende maskers, die in die stadia haar persoonverandering uitdrukken.




( De god Siwa heeft medelijden met Sahadewa en geeft hem onsterfelijkheid. Als de Rangda komt om hem te doden en op te eten, kan ze hem niet doden. Als ze tot besef komt dat ze hem niet kan doden, vraagt ze hem om haar te verlossen door haar vrijwillig te doden, zodat ze naar het rijk van doden kan afreizen. Sahadewa vervult haar wens, dood haar. Maar onverwachts verschijnt ze met haar laatste geestkracht alsnog op het toneel, waar de krisdansers aanwezig zijn.)


Zowel het masker van de Barong als dat van de Rangda worden, als ze niet gebruikt worden in de tempel bewaard. Hier 'leven' de maskers en worden ze opnieuw met magische krachten opgeladen.


                                                                   (vervolg deel 4)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten