zondag 24 oktober 2021

MAERSK LINE. (DENEMARKEN)

 

      EEN VAN 'S WERELDS

               GROOTSTE

    CONTAINERREDERIJEN.




MAERSK LINE.

Maersk Kine ook wel Maersk Sealand genaamd is een Deense internationale containerrederij en de grootste dochteronderneming van de Maersk Group met hoofdkantoor in Kopenhagen, Denemarken.
In het begin van de jaren twintig overwoog AP Moller de mogelijkheden om een lijnvaart te openen, waarbij schepen afhankelijk van de vraag van haven naar haven voeren, zou op termijn terrein verliezen aan lijnvaartschepen. 


( ms. 'Leise Maersk')

Op 12 juli 1928 verliet het schip Leise Maersk Baltimore op haar eerste reis van de Amerikaanse oostkust via het Panamakanaal naar het Verre Oosten en terug.
De lading bestond uit Ford auto-onderdelen en ander stukgoed. Dit luidde de start in van Maersk's scheepvaartdiensten.


Na de Tweede Wereldoorlog begon Maersk Line te groeien met het transport van goederen tussen Amerika en Europa. Op 25 april 1956 werd het zeecontainervervoer geïntroduceerd met de verzending van een Sea-Land-container aan boord van de SS Ideal X van Port Newark, New Jersey, naar Houston, Texas.

In 1967 maakte P&O deel uit van het eerste Europese initiatief, een bundeling van lijndiensten van vier bedrijven in een nieuw bedrijf Overseas Containers Limited (OCL).
Zowel Sea-Land als P&O zouden later worden overgenomen door Maersk Line omdat zij haar activiteiten tussen 1999 en 2005 uitbreidde.
De overname in 1999 van Safmarine Container Lines (SCL) en de bijbehorende lijnactiviteiten van South African Marine Corporation (Safmarine) behoorden hiertoe.
Op het moment van de overname had Safmarine 50 lijnschepen en een vloot van ongeveer 80.000 containers. Op 10 december 1999 verwierf de AP Moller Group de internationale containeractiviteiten van Sealand Service, dit omvatte 70 schepen, ongeveer 200.000 containers, wereldwijd terminals, kantoren en agentschappen.

In 2005 kondigde Maersk de overname aan van P&O Nedlloyd voor een bedrag van 2,3 miljard euro. Op het moment van de overname had P&O Nedlloyd 6% van het wereldwijde marktaandeel en Maersk-Sealand 12%. Een gecombineerd bedrijf zou 18% van het wereldaandeel hebben. Op 13 augustus 2005 werd de aankoop bevestigd en kwam de aandelenhandel van Royal P&O Nedlloyd op 5 september niet meer verhandeld. In 2006 werd door de beide rederijen de naam Mearsk Line aangenomen.


Eind 2006 was het wereldaandeel van Mearsk van 18,2% gedaald naar 16,8%. In 2008 kondigde de rederij drastische reorganisatiemaatregelen aan. In 2015 vielen na lager verwachtte resultaten ontslagen aan en werden geplande afvaarten geannuleerd.
Vanaf oktober 2015 hebben Mearsk samen met haar dochterondernemingen zoals Seago, MCC, Safmarine en Sealand een gezamenlijk aandeel van 18%  in de totale markt voor containervervoer. Op 1 december maakte ook de rederij Hamburg Süd deel uit van het bedrijf.


In 2015 lanceerden Mearsk en Mediterranean Shipping Company (MSC) de 2M Allance, een overeenkomst voor het delen van schepen op de Azië-Europa, trans-Pacific en trans-Atlantische vaarroutes.
De 2M Alliance omvat 185 schepen met een geschatte capaciteit van 2,1 miljoen TEU.



Maersk Line is vooral bekend om haar enorme dekking over de hele wereld.
Naast deze belangrijkste handelsroutes exploiteert Maersk Line ook veel continentale handelsroutes.
Vanaf juli 2011 omvat de vloot van Maersk Line meer dan 700 schepen ( met Hamburg Süd en Safmarine gecombineerd)
 en een groot aantal containers met meer dan 3,8 miljoen TEU.


In 2006 werd het E-Klasse schip Emma Maersk door de Odense Steel Shipyard aan de rederij geleverd. Het was op dat moment het grootste containerschip van de wereld.

Inmiddels zijn er nog zeven andere zusterschepen gebouwd en in 2011 bestelde de rederij nog 20 grotere containerschepen van de werf Daewoo, de Triple E-Klasse, elk met een capaciteit van 18.000 containers. De eerste werd op 14 juni 2013 opgeleverd en kreeg de naam Maersk Mc-Kinney Moller de zoon van de oprichter van de Maersk Line.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten