zaterdag 2 oktober 2021

HYUNDAI MERCHANT MARINE. (ZUID-KOREA)

 

      GEEN AUTO'S MAAR

     CONTAINERSCHEPEN.


HAYUNDAI MERCHANT MARINE.


De Hayundai Merchant Marine is een grote Koreaanse rederij. De rederij beschikt over een vloot van voornamelijk containerschepen, maar ook schepen voor het zeetransport van droge en natte lading. het hoofdkantoor is gevestigd in Seoel.
Het bedrijf werd opgericht in 1976 onder de naam Asia Merchant Marine en in 1977 kwamen de eerste schepen in de vaart en een jaar later het eerste containerschip.
Op 9 augustus 1982 werd de naam veranderd in de huidige naam Hayundai Merchant Marine. De activiteiten werden verder uitgebreid en autocarriers kwamen in de vaart.

In november 2011 werd de samenwerking bekend gemaakt van de New World Alliance en de Grand Alliance. Ze gingen verder als de G6 Alliance. De drie leden van de Grand Alliance waren: Nippon Yusen Kaisha (NYK)), Hapag Lloyd en Orient Overseas Container Line (OOCL). In april 2012 ging het consortium effectief van start.


Na de fusie van drie Japanse containerrederijen in One Network Express (ONE) is de naam gewijzigd in THE Alliance. Naast HMM en One zijn het Duitse Hapag Lloyd en Yang Ming Marine Transport Corporation uit Taiwan de twee andere partners.

Hyundai Merchant Marine heeft de rederij activiteiten in drie onderdelen gesplitst.
De belangrijkste activiteit is het zeetransport van containers en verder heeft het schepen voor natte en droge bulktransporten in de vaart.
De containeractiviteiten bestaande uit 55 schepen met een totale capaciteit van 430.000 TEU zijn verantwoordelijk voor ruim 80% van de totale omzet.



(Boeg van het containerschip "Korea".)

In 2019 bestond de vloot uit 93 schepen, waarvan 3/4 in eigendom. Overige schepen op charterbassis.
De HMM heeft drie containerterminals volledig in eigendom en twee anderen in belang. Twee terminals  liggen  aan de Amerikaanse westkust, een in China en een in Busan, met een aandeel van 50%, een een 20% belang in de Rotterdam World Gateway containerterminal op de Tweede Maasvlakte.


                                     (ms. 'Hayundai Pride')

In 2014 werden vijf nieuwe containerschepen, waaronder de Hayundai Pride, de laatste van de serie, aan de vloot toegevoegd. Deze schepen waren in augustus 2011 besteld bij de Daewoo Shipbuilding & Marine Enginering. Kosten 640 $.
De schepen hebben elk een capaciteit van 13.154 TEU en waren tot 2020 de grootste van de vloot. Alle containerschepen hebben een naam die begint met Hayundai.

(ms. HMM Copenhagen.)

In 2020 nam de HMM zes containerschepen van de HMM Megamax 24-klasse in de vaart. De HMM Algeciras, HMM Copenhagen, HMM Dublin en HMM Gdansk hebben een tonnenmaat van 228.283 brt en kunnen 23.964 TEU transporteren. De schepen werden gebouwd bij de DAEwoo Shipbuilding & Marine Enginering. De HMM Oslo en de HMM Rotterdam beide 23.820 TEU werden gebouwd door Samsung Heavy Industries, beide met 232.311 brt.
De schepen hebben een lengte over alles van 399,9 meter, een breedte van 61 meter en een diepgang van 16,5 meter.

In 2013 was HMM nummer 15 op de lijst van de grootste containerrederijen ter wereld.
In 2016 zat het bedrijf tegen een faillissement aan. Het staatsbedrijf Korea Bank Development )KDB' heeft daarop een deel van de leningen  omgezet in aandelen. Andere banken volgenden dit voorbeeld waardoor het belang van de Hyundai Group in de rederij fors is afgenomen. Op 31 maart 2020 was de KDB de grootste aandeelhouder met een belang van 12,9%.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten