HET KLINKT JAPANS
MAAR IS ENGELS!
Het woord kenotometer komt niet voor in de van A t/m Z encyclopedie en zelfs niet in de nautische encyclopedie. Op internet worden ze slechts te koop aangeboden als scheepsantiek!
KENOTOMETER.
De herkomst van deze kenotometer is het s.s. Kosmatella een tanker uit de K-klasse van de toenmalige tankvaart maatschappij Shell Tankers B.V. gevestigd te Rotterdam.
Het schip werd in 1953 gebouwd op de werf van Swan Hunter and Wigman Richardson Shipbuilders; Wallsend; Engeland onder de naam Helix; 19.349 ton. ( De Engelsen voeren met de zelfde schepen als de K-klasse maar dan als de H-klasse.) In 1972 werd de Kosmatella gesloopt.
De kenotometer is een typisch Engels product en werd onder andere gemaakt bij Brady Martin Ltd. Newcastle on Tyne en bij Monitor Works in Wallsend.
Het instrument kwam alleen op turbineschepen voor waarvan de turbine-condensor werkte met een druk beneden de atmosferische druk; dus een vacuumcondensor.
Het gaf perfect het vacuum weer beneden de nul absolute atmosferischedruk; weergegeven in inches/kwik of - millimeters/kwikkolom en in % vacuum. (atmosferische druk is 0 % vacuum).
De kenotometer in in een fraai teakhouten kastje aan een pilaar vlak naast het manoeuvreerconsole, waar de stoomtoevoer naar de turbine werd gereld.
Een dunne koperen leiding liep van de condensor, waar deze was af te sluiten, naar de zijkant van het kastje.
Hier was de leiding verbonden met een aansluitslangetje op een soort waterslot.
De lucht liep verder in het kastje via een droger naar de kwik U-buis, waarnaast de meetschalen waren aangebracht in millimeter/kwik of procenten vucuum.
Deze gegevens werden iedere vier uur in het machinekamer journaal opgetekend.
Hoe hoger het vacuum, hoe hoger het rendement van de turbine installatie.
Tijdens een mini dokperiode werd de kenotometer vervangen door de reeds op de Nederlandse schepen in gebruik zijnde vacuum manometer welke op het manoeuvreerconsole was bevestigd.
( Een meer uitgebreide beschrijving van de werking niet kunnen vinden op internet, waar ze wel te koop werden aangeboden voor £275,00.)
De kenotometer is een typisch Engels product en werd onder andere gemaakt bij Brady Martin Ltd. Newcastle on Tyne en bij Monitor Works in Wallsend.
Het instrument kwam alleen op turbineschepen voor waarvan de turbine-condensor werkte met een druk beneden de atmosferische druk; dus een vacuumcondensor.
Het gaf perfect het vacuum weer beneden de nul absolute atmosferischedruk; weergegeven in inches/kwik of - millimeters/kwikkolom en in % vacuum. (atmosferische druk is 0 % vacuum).
De kenotometer in in een fraai teakhouten kastje aan een pilaar vlak naast het manoeuvreerconsole, waar de stoomtoevoer naar de turbine werd gereld.
Een dunne koperen leiding liep van de condensor, waar deze was af te sluiten, naar de zijkant van het kastje.
Hier was de leiding verbonden met een aansluitslangetje op een soort waterslot.
De lucht liep verder in het kastje via een droger naar de kwik U-buis, waarnaast de meetschalen waren aangebracht in millimeter/kwik of procenten vucuum.
Deze gegevens werden iedere vier uur in het machinekamer journaal opgetekend.
Hoe hoger het vacuum, hoe hoger het rendement van de turbine installatie.
Tijdens een mini dokperiode werd de kenotometer vervangen door de reeds op de Nederlandse schepen in gebruik zijnde vacuum manometer welke op het manoeuvreerconsole was bevestigd.
( Een meer uitgebreide beschrijving van de werking niet kunnen vinden op internet, waar ze wel te koop werden aangeboden voor £275,00.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten