donderdag 24 januari 2013

NISO M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 4 )

M.S.NISO mini dokking te SINGAPORE.

23-07-86 T/M 01-11-86.


In de Arabische Golf aan boord van de Niso gestapt. Het was geen pretje om daar naar toe te reizen daar de landen Irak en Iran in oorlog waren met elkaar. Daarbij trachtte Iran telkens de Straat Hormuz, de ingang naar de Golf, af te sluiten.
De Niso had geladen voor Kaohsiung in Taiwan.


Bij Kaohsiung ligt een enorme sloperij voor schepen, waarvan het staal weer wordt gebruikt voor de auto fabricage.
Na het lossen te Kaohsiung brak er een drukke periode aan omdat het schip voor een mini-dokking schoon moest zijn. Al de ladingtanks moesten gewassen worden en gasvrij geventileerd.


 De Niso ten anker op de rede van Kaohsiung te Taiwan.



Onderweg naar Singapore deze tegenligger bij een zonsondergang.



Deze tanker was onderweg naar de sloopwerf nadat het schip een voltreffer van een exocet raket had gekregen in de Iraanse wateren. Gelukkig was de tanker niet geladen en waren er geen doden gevallen onder de bemanning. 


De Niso in het droogdok van de werf Keppel te Tuas Singapore. Anker en ketting geheel uitgelegd voor inspectie op de vloer van het droogdok. ( let op hoe klein de dokwerkers zijn op de voorgrond vergeleken met de ankerkettingschalmen ) De scheepshuid had zwaar geleden gedurende de lichtervaart op de Noordzee.


Met hoge-druk spuiten werd de scheepshuid gereinigd. Ook de naam Willemstad op de achtersteven zou verwijderd worden.


Er was het nodige aan roest te verwijderen van de scheepshuid.


De Niso in het dok van Keppel te Tuas Singapore. Voor de opvarenden was er buiten het eigen onderhoud niet veel te doen aan boord en werden er onderling wachten geruild zodat een ieder ruimschoots de tijd had om de wal op te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten