M.S.NISO GESCHIEDENIS.
Het m.s.Niso werd in 1966 afgeleverd door de scheepswerf Ishikawajima Harima Heavy Ind. in Japan.De Niso was in die tijd een van de grootste tankers met haar laadvermogen van 121.294 ton. Het schip werd voortgestuwd door een 9 cilinder Sulzer motor en had twee stoomketels voor de stoomproductie voor de verwarming van de lading, ladingpompturbines en ander werktuigen in de machinekamers
( De schelp waarnaar het schip is vernoemd.)
Varend voor Shell Tankers b.v. vervoerde het schip de eerste jaren ruwe aardolie uit de Golf naar Europa via Kaap de Goede Hoop.
Het schip was eerst geregistreerd te Willemstad ( Curaçao) met de roepletters PJKL. In 1986 werd het schip overgeschreven en geregistreerd te s'Gravenhage met de roepletters PGHC.
Het schip was tot 1968 het vlaggenschip van de Nederlandse Shell vloot.
In 1969 deed het schip dienst als drijvend pompstation voor de kust bij Port Harcourt ( Nigeria). In oktober van dat jaar werd het schip beschoten door een vliegtuigje met raketten. Twee voltreffers; één in de ladingtank SB 3 en één in de machinekamer. Wonder boven wonder vielen er geen doden.
Het schip werd voor reparatie versleept naar Lissabon er werd daar gelijk aan dek verbouwd zodat het dienst kon gaan doen als lichtertanker. Zware davits met fenders (stootkussens) en een flowboom (slangenkraan) werden aan dek geplaatst.
Nadat er een einde kwam aan het lichteren van de VLCC's op de Noordzee deed het schip weer gewoon dienst als tanker op de grote vaart.
Tijdens een dok periode in 1986 te Singapore werd het lichter materiaal van dek verwijderd.
In het 28 jarig bestaan van het schip veranderde ook de kleur van de scheepshuid van zwart naar oranje-rood en de kleur van het hoofddek van grijs naar donkergroen.
Op 27 maart 1994 werd het schip uit de vaart genomen en te Chittagong ( Bangladesh ) het strand opgevaren om daar gesloopt te worden.
ANEKDOTE.
Tijdens de lichter periode van het schip werd er midden op de opbouw onder de brug van het schip een afbeelding geschilderd van het strip figuurtje Kalimero.
Ondanks dat de Niso geen klein schip was leek het schip soms klein vergeleken met de enorme VLCC's waarvan ze een gedeelte van de lading overnam op zee. Zo de uitdrukking van Kalimero; "Jij bent groot en ik ben klein". Op kantoor in Londen kon men dit niet erg waarderen, maar Kalimero is tot de sloop van het schip in ere gehouden als mascotte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten