zondag 31 maart 2013

PHILIPPIA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 4)

S.S.PHILIPPIA.

03-02-1966 T/M 07-02-1967.


Zo werd het dan ook Kerstfeest op zee. Er werden fraaie menu kaarten gemaakt en in het kombuis werd hard gewerkt aan de voorbereidingen van het kerstdiner.


(Het vlaggen codesein Merry X-mas.)


Zij die tijdens het diner de wacht hadden op de brug of in de machinekamer hadden een eigen (voor eet) diner. Een ieder was netjes gekleed in het tropen-wit aan tafel verschenen iets waar toen nog streng de hand aan werd gehouden. Het was daarna smullen en volop genieten van diverse gangen en een goed glas wijn.
Buiten de accommodatie was het die dag 43 graden celcius en dan ga je echt dromen van een 'witte kerst'.


Het jaar 1966 liep ten einde en we verwelkomden 1967 met een smakelijk Nieuwjaars diner en een heildrink op een behouden vaart.


De lading die we aan boord hadden was bestemd voor Cork in Ierland en daar zou ik dan na twaalf maanden met verlof gaan op 07-02-1967. Met Aer Lingus vlogen we eerst naar Londen waar we overstapten op de KLM vlucht naar Rotterdam Zestienhoven. Het was voor mij mijn eerste vliegreis ervaring.

Als leerling had je niet veel uit te geven daar je ook nog maandelijks je studiebeurs moest afbetalen. Zo had ik in het begin een oude camera de Agfa Isolette. Een druk op een knopje en de balg gaat open en van die fotorolletjes op van de houten klosjes.  Pas nadat ik als assistent werktuigkundige overuren kreeg uitbetaald kocht ik een Kodak camera  die helaas niet goed tegen de zoute zeelucht kon. Al met al was het een begin van veel toekomstige opnamen.
De Raad van Scheepvaart beoordeelde mijn memoriaal 'zeer goed en zeer net bijgehouden' en kreeg ik mijn officiële diploma. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten