donderdag 24 januari 2013

NISO M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 5 )

M.S. NISO mini dokking SINGAPORE.

23-07-86 T/M 01-11-86.


Op de rede van Singapore lagen de nodige booreilanden voor het boren naar aardolie werkeloos te wachten.Het werk in- en om de Arabische Golf lag volledig stil.


Intussen was er dag en nacht doorgewerkt om het schip in de verf te krijgen. Op de achtersteven moest onder de scheepsnaam de nieuwe registratie s' Gravenhage nog aangebracht worden.


Het polijsten van de bladen van de scheepsschroef.


Het eerste water wordt het dok binnen gelaten om het schip weer vlot te krijgen. Hoelang zouden de schroefbladen nog zo blijven blinken?



De vul openingen in het dok worden één voor één geopend.


Een fraaie weerspiegeling bij zonsondergang.


Zodra we weer op zee waren werd er met groot materieel begonnen met groot onderhoud van het hoofddek, roestbikken, in de meni zetten en later groen schilderen.  


Ook in de 20ste eeuw bestaat er nog steeds vrachtvervoer over zee met zeilscheepjes.


Het hoofddek aan stuurboord zijde staat reeds voor de helft in de verf.


Ondanks al  de spanningen door de oorlog tussen Irak en Iran keerden we terug naar de Arabische Golf om daar aan een boeimering te gaan laden voor Sri Lanka in Thailand.


Ook de bakboord zijde van het hoofddek kwam deze reis in de verf te zitten.


Voor de kust bij Sri Lanka werden we gelichterd door enige kleine tankertjes die onze lading naar de raffinaderij vervoerden. Ik ging hier met verlof.


NOTE:

Van 31-08-88 t/m 13-12-88 maakte ik mijn derde contract aan boord van de Niso. In dit contract maakten we reizen tussen de Arabische Golf, Singapore, Port Dickson in Malysia en Sriracha in Thailand.
Om aan boord te gaan van de Niso moest ik weer naar Saudi Arabië vliegen. Wederom was het oorlog in de Golf. Bij de controle van onze bagage op het vliegveld bij aankomst liet de douane ambtenaar mijn Olympus IS-1000 camera uit zijn handen vallen. Een sorry kon er niet vanaf en ik vreesde het ergste.
Toen ik de camera zou gebruiken weigerde de automatische filmtransport. Ook bij het inleggen van een nieuwe film spoelde de camera deze gelijk volledig door. Getracht dit te laten verhelpen in Singapore maar geen resultaat. Zodoende van dit contract geen afbeeldingen om weer te geven.
Bij terugkeer in Nederland de camera opgestuurd naar Olympus, maar deze kon niet meer gerepareerd worden. Ze rekenden dan ook geen kosten. Uiteindelijk ter vervanging een Olympus 500 E aangeschaft die ik later inruilde voor een Olympus 520 E.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten