maandag 9 maart 2009

OPERATIE SCHIP NAAR SCHIP.


SHIP TO SHIP.
Een vakterm uit de scheepvaart.

Hierbij wordt het ene schip door het andere voorzien van brandstof, lading of bevoorrading.

Dit kan zowel varend als stilligend gebeuren. In de havens gebeurd dit meestal als een schip tegen de kade aan gemeerd ligt en het andere langszij komt.

Op zee wordt dit vaak varende gedaan met zeer lage snelheid.


Maar wat minder bekend is, dat dit ook gedaan wordt tussen enorme supertankers de VLCC's.
(Very Large Crude Carriers) onderling. De tankers hier op de afbeelding hebben beide een laadvermogen van 300.000 ton, zijn ruim 320 meter lang, 55 meter breed en zo'n 22,5 meter diep. Dus passen er op ieder dek ruim drie voetbalvelden. De opbouw van de accommodatie is 60 mtr. hoog.
Maar waarom wordt dit gedaan?

Het kan voorkomen dat door omstandigheden (vaak politieke), dat een tanker maar haar halve capacitiet aan lading heeft gekregen in de laadhaven. Het is dus economisch duur om zo een reis rond de Kaap de Goede Hoop naar Europa te gaan maken, daar deze schepen niet door het Suez-kanaal kunnen varen. In dit geval was er nog een tanker met het zelfde probleem en werd er besloten de beide ladingen samen te voegen tot een vol beladen capaciteit.
Zo'n oparatie vindt plaats buiten de Arabische-Golf in de Indische-Oceaan buiten de vaste vaarroutes.
Om tijdens de operatie te voorkomen dat beide schepen staal op staal contact maken worden
er fenders (enorme stootkussens van 4 mtr. doorsnede en 12 mtr. lengte) onder lichte luchtdruk langszij het ontvangende schip geplaatst.

In de bijgaande dia presentatie is te zien dat de schepen zeer langzaam naast elkaar gaan varen en de tussen liggende ruimte steeds kleiner wordt. Zodra de afstand het toelaat worden de scheepstrossen uitgebracht en vast gemaakt. Met behulp van de dekkraan worden de ladingslangen overgebracht en daarna aangekoppeld, waarna het overpompen van de lading kan gaan beginnen. Slechts één van de beide schepen gebruikt haar voortstuwingsinstallatie om op koers te blijven.

TIJDENS DE GEHELE OPERATIE HEERST ER VOOR BEIDE SCHEPEN CODE ROOD OM IEDERE CALIMITEIT TE KUNNEN BESTRIJDEN.

Is het overpompen van de lading gereed, zijn de ladingslangen losgekoppeld, dan worden eerst de voortrossen losgemaakt waardoor de schepen langzaam uit elkaar zullen drijven, waarna pas de achtertrossen worden losgemaakt. Nadat de fenders zijn verwijderd kan de volgeladen tanker zijn reis naar Europa beginnen. Een zeereis van 30 dagen met zo'n economisch mogelijke snelheid, daar vollekracht varend zo'n schip 120 ton brandstof per dag verbruikt.

Deze 'ship to ship' operaties vinden ook veel plaats op de Noordzee met daarvoor speciaaal uitgeruste tankers, daar het niet mogelijk is voor de vlcc's iedere zeehaven binnen te varen.
Rotterdam kan deze schepen wel ontvangen en bij Antifer in Frankrijk is er een speciaal steiger voor gebouwd in zee.

1 opmerking:

  1. Zal ik eens van de daken schreeuwen naar ons groepje jongens kijk ook eens hier
    Rina.

    BeantwoordenVerwijderen