EEN DAG VAN DE RELIGIEUZE
REINIGING,
HET UITDRIJVEN VAN DE BOZE
GEESTEN, EN EEN DAG VAN STILTE.
VAN ALLE CEREMONIES, BUITEN DE CREMATIE CEREMONIE, ZIJN DE MELASTIE CEREMONIE, DE DAAROP VOLGENDE AVOND VAN NYEPI EN DE DAG VAN STILTE, WEL DE BELANGRIJKSTE OP BALI VOOR DE BALINEZEN.
In de vroege ochtend is het strand van Kuta nog rustig en stil, het is de dag van Melastie, en het zal niet lang meer duren of de lokale bevolking zal er gebruik van maken om deze ceremonie te vieren.
De avond van te voren zijn er feestelijke penjors geplaatst en het zal niet lang meer duren eer duizenden Balinezen in lange rijen, in traditionele kleding voor dit feest, met hun relikwieën, in groepen met hun offerandes en muziek een plaats vinden op het strand voor deze ceremonie, die tot in de avond kan duren.
Maar wat is de Melastie voor een ceremonie, wat houdt dit in en betekend het voor de Balinezen.
MELASTIE.
Melastie ceremonie is het grootste zuiveringsritueel voor de hindoeïstische god symbolen op Bali, om de wereld te reinigen van alle onzuiverheden en slecht karma. Het is de dag van de zuivering, om de Nyepi-dag te verwelkomen.
Bij deze ceremonie is de gehele bevolking betrokken, welke in grote getale naar de zee trekken of een heilige rivier.
Tijdens de Melastie ceremonie worden alle religieuze objecten, Pratima, dingen die god symboliseren, en gewijde voorwerpen naar het strand gebracht voor een spirituele reiniging.
Water is een belangrijk aspect in het Balinese Hindoe-leven. het wordt beschouwd als de bron van het leven (Tirta Amerta).
Tevens geloven de Balinese hindoes, dat de zee de plaats is waar de god Shiva (de vernietiger) woont in zijn openbaring als Burma, welke vernietigd al de slechte krachten.
In het Balinese geloof is de functie van water niet alleen om te reinigen, maar ook om zichzelf en het universum te zuiveren.
De voorbereidingen beginnen drie weken van te voren. In die tijd worden alle objecten gereed gemaakt voor de reiniging en worden de offergaven klaar gemaakt. Als deze objecten worden op de dag van Melastie in een lange processie naar de zee gedragen. De mensen komen uit ver in het binnenland gelegen dorpen voor een tocht van soms meer dan 10 kilometer.
De mensen dragen traditionele Balinese kleding met wit en geel als dominante kleur, en lopen in een keurige lijn naar het strand, waarbij ze meters lange witte doeken met zich meedragen.
Sommigen van hen brengen kleurrijke Balinese parasols, of heilige vaandels (umbul-umbul) met zich mee.
Vrouwen dragen heiligdommen op hun hoofd.
Het geheel wordt opgeluisterd door muziek van de gamelan.
Op een lange tafel met een wit laken worden al te reinigen objecten neergezet, met het gezicht naar de zee.
Op een verhoging zit een hindoe-priester die mantra's zingt terwijl hij de heilige bel laat rinkelen en met gewijd water de objecten rond hem aantikt.
Hierna zal de priester de gelovigen voorgaan in het gebed. Na het gebed zal de priester heiligwater naar de aanbidder springkelen en de heilige rijst (Bija) geven. Ook zijn er mensen die zich met kleding en al in de zee begeven om zich te reinigen.
Het gehele gebeuren is gewijd aan het verdrijven van het kwade, wat de mensen steeds weer komt storen.
De processie eindigt uiteindelijk op het strand, waar al de Ogoh-Ogoh's worden neergezet met het gezicht naar de zee.
De dag na Nyepi, 'Ngembak Geni', als al de spanningen zijn weggenomen gaan de Balinese mensen elkaar bezoeken en komen om elkaar het goede toe te wensen, en vergeving te vragen om wat er in het verleden fout mag zijn gegaan.
Wanneer het reinigingsritueel is voltooid, lopen de mensen terug naar de tempel. Heel de dag is het een komen en gaan van mensen in hun beste traditionele kleding. Het is zonder meer een belevenis dit mee te mogen maken.
NYEPI.
NYEPI, DE DAG VAN DE STILTE OP BALI.
Het klinkt vreemd; een feestdag van de stilte op Bali. Dit terwijl al de overige feestdagen op Bali vol zijn van vreugde en muziek.
Nyepi is het tegenovergestelde. Deze religieuze dag wordt intens beleefd door de Balinezen en het is de eerste dag van hun kalenderjaar, Icaka genaamd, en wordt twee dagen na Melastie gehouden.
De dag voor Nyepi begint men vroeg in de ochtend met het gereedmaken van de ceremonie 'Tawar Agung' welke in de avond na zonsondergang wordt gehouden.
Het gehele gebeuren is gewijd aan het verdrijven van het kwade, wat de mensen steeds weer komt storen.
Aan de voorbereidingen gaan weken werk aan vooraf.
Als het eenmaal donker is gaat de processie door de straten, verlicht door fakkels en het harde geluid van trommen en ander slagwerk.
In deze optocht worden enorme monsterlijke poppen meegedragen op bamboeonderstellen.
Het zijn Ogoh-Ogoh, welke het slechte moeten voorstellen.
Eerst volgt de jeugd met vlaggen en fakkels en hun eigen gemaakte poppen. Iedere vereniging heeft wel een dergelijk monster gemaakt.
Met veel lawaai van slaginstrumenten en het gejoel van de dragers wordt de Ogoh-Ogoh rondgedraaid, opdat het monster de weg terug niet meer kan vinden.
Iedereen verzameld zich bij zijn eigen Ogoh-Ogoh en geniet van het meegebrachte eten en drinken.
Als de laatste Ogoh-Ogoh op het strand is aangekomen, worden ze inbrand gestoken, wat het einde van het kwaad, dat het monster voorstelde vernietigd wordt.
Heel de avond zal het nog luidruchtig zijn in de straten, maar precies om middennacht is het plotseling doodstil, en is er geen Balinees meer op straat te bekennen.
De dag, 24 uur, van de stilte is aangebroken.
Dit zijn de voorschriften die op deze dag in acht worden genomen:
Op deze dag mag de Balinese hindoe vier dingen niet doen:
1 - Er mag geen gebruik gemaakt worden van licht en vuur.
2 - Er mogen geen materiële bezigheden zijn.
3 - Er mag niet gereisd worden, ook niet op het eigen woonerf.
4 - Er mag geen amusement zijn.
Het is een dag van overdenking. Als deze beperkingen dienen nageleefd te worden en begrepen.
Al de openbare gelegenheden, zoals winkels, bars, restaurants etc. zijn gesloten edn er is geen openbaar vervoer. De straten zijn op enkele toeristen die naar het strand gaan volledig leeg. Het hoofd van de gemeenschap zal zeer nadrukkelijk controleren of de regels worden nageleefd. Zelfs hotels, die de gasten aanraden binnen te blijven op het hotelterrein, zullen voorkomen dat er licht naar buiten zal schijnen. Uitzonderingen zijn er voor de hulpdiensten.
De dag na Nyepi, 'Ngembak Geni', als al de spanningen zijn weggenomen gaan de Balinese mensen elkaar bezoeken en komen om elkaar het goede toe te wensen, en vergeving te vragen om wat er in het verleden fout mag zijn gegaan.
Dit is gebaseerd op drie dingen van vreugde en geluk in het leven; de relatie tussen god en mens, de relatie tussen de mensen onderling en de relatie tussen de mens en de natuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten