dinsdag 9 augustus 2022

BALI. HET MOOISTE VAN HET EILAND.

 

  DAT WAT BALI TE BIEDEN HEEFT

      BUITEN EEN ALL-IN HOTEL 

                 MET DE SHOWS.


EEN PARADIJSELIJK EILAND.

Het moet voor de lezer van deze verslagen, over Midden-Java en Bali, wel duidelijk zijn, dat dit niet in één korte reisperiode is ontstaan. Ik heb het geluk gehad om acht jaar in Indonesië te kunnen verblijven, waarvan twee jaar woonachtig in Jakarta en zes jaar op het eiland Bali.
Tijdens mijn rondreizen  werd er overnacht in eenvoudige logementen of zelfs bij de lokale bewoners thuis. Het waren reizen van geven en nemen, maar hartelijkheid en gastvrijheid, daaraan heeft het nooit ontbreken. Niets was mooier dan uitgenodigd te worden en opgaan in de cultuur van de lokale bevolking en gewoon eten dat wat de pot schaft.
Buiten al deze oude tempels op Java en Bali, die uiteindelijk een stuk geschiedenis van het land zijn, was het vooral de afwisseling in het landschap met haar begroeiing die mij imponeerde.

Vulkanen, ravijnen, wilde rivieren, overwoekerde oerwoud gebieden, prachtige stranden en de terrassenbouw voor de gewassen als rijst en groenten. Bali kent drie rijst oogsten in het jaar, zodoende zijn de sawa's steeds afwisselend in hun gewaskleur, en het steeds een ander uitzicht.
Maar ook de nog niet volledig gemoderniseerde manier van het binnenhalen van de oogst, gewoon nog met de hand, ploegen met een een waterbuffel als trekkracht. Markten met overvloed aan voedingswaren, zo netjes opgestapeld, dat het een kleurenpalet lijkt.
Bali heb ik in het begin, dat in er woonde leren verkennen op de fiets, maar door hulp verkreeg ik een officieel Balinees rijbewijs ondertekend door de gouverneur, en heb ik een kleine Suzuki-jeep aangeschaft, en ben daarmee het binnenland gaan verkennen en de waarlijke schoonheid hiervan leren kennen, de gastvrijheid in de kleine dorpjes waar ik terecht kwam.
Tijdens deze omzwervingen had ik altijd een sarong bij, die ik al snel leerde op Balinese wijze om te doen en een band te beruiken tegen het afzakken. Dit was iets wat gerespecteerd werd door de bevolking bij ceremonies, en waardoor ik vaak werd uitgenodigd deze van dichtbij mee te maken.

Overal sleepte ik mijn camera met mij mee, maar vroeg altijd uit beleefdheid of er geen bezwaar was dat ik de persoon of personen fotografeerde. Vooral op Java, was het vaak nee, daar men daar soms nog gelooft, dat je op die manier de geest van de persoon zou stelen.

In de oude traditionele dorpen wordt de rijst nog in bundels gedroogd op de dorsvloer, in plaats van op het veld deze te dorsen. Op het zwarte strand van Kasumba wordt nog op traditionele wijze zeezout gewonnen, in het noorden van het eiland is de wijncultuur in opbloei, en op de berghellingen de teelt van groenten op de terrassen.

Op Bali werken mensen uit de gehele Indonesische archipel, die ik dan ook weer ontmoette, en me het advies gaven om naar hun oorspronkelijke woongebied te reizen.
Zo reisde ik naar Lombok, kleine eilanden voor de kust van Bali, Sulawesi, Madura, Ambon en Noord- en Midden-Sumatra, om daar de cultuur op de snuiven.




Bali is meer dan een all-in hotel met een zwembad, het privé strandje en de dansvoorstellingen die door het hotel geregeld worden. Trek er op uit en leer het eiland en de bevolking kennen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten