EEN TEMPEL COMPLEX
UIT DE SHIWA-CULTUS.
(DEEL 2)
PRAMBANAN.
De Brahma tempel (links) en de Vishnu tempel (rechts) staan respectievelijk ten zuiden en ten noorden van de Shiva tempel.
Beide tempels hebben slecht één ingang aan de oostelijke zijde en hebben ook maar één cella.
Beide tempels werden in het verleden door een aardbeving grotendeels verwoest en zo ook inwendige afbeeldingen. Zodoende zijn hun cella leeg.
De balustrade van de Brahma tempel is voorzien van reliëfs welke het vervolg zijn van Ramayana-epos welke op de Shiva tempel begint.
Ook van deze tempel is de balustrade gesierd met kleine stupa's.
(Krishna in gevecht met de olifant Kuvalayapita.)
Ook de balustrade van de Vishnu tempel is rijk voorzien van Reliëfs die ook weer handelen over de Ramayana-epos.
Het zijn afbeelding over de jeugd van Krishna uit het Oud-Javaanse epos Krishnyana.
Op de oostelijke zijde van het terras staan drie gelijke tempels: (van links naar rechts) De Angsa tempel, de Nandi Tempel en de Garuda Tempel.
Alle drie de tempels zijn gelijk, zowel in- als uitwendig. Het zijn tempels die gewijd zijn aan de dieren waarmee Shiva zou kunnen reizen.
Een nog originele afbeelding van deze buffel ligt in de midden van de cella.
Zowel als aan de noordelijke- als aan de zuidelijke zijde van het terras staan twee volledig gelijke gebouwen, apit genaamd.
Aan weerszijden van de Nandi staan twee beelden die de zonne- en maangod voorstellen.
De Garuda tempel is gewijd aan de Garuda.
De Garuda is een mystieke vogel uit de Ramayana vertellingen.
Zowel als aan de noordelijke- als aan de zuidelijke zijde van het terras staan twee volledig gelijke gebouwen, apit genaamd.
Apit vrij vertaald uit het Indonesisch betekend sandwich.
De gebouwen moeten dienst hebben gedaan als opslagruimte voor de waardevolle artikelen van de monniken of om voedsel in op te slaan. Inwendig zijn ze volledig leeg, hebben geen balustrade, maar wel een fraai gesierd dak met kleine stupa's.
HIËRARCHIE.
Vanuit door de hiërachie bepaalde indeling van het totale complex zou men eigenlijk verwachten dat de hoofdtempel, de Shiva tempel, op het snijpunt van de diagonalen van het centrale tempelcomplex zou liggen. Dit is hier bij de Prambanan niet het geval. Het snijpunt van de diagonalen bevindt zich bij de uitbouw links van de grote trap naar de Lara Jonggrang.
Bij de restauratie werkzaamheden werd precies op deze plaats onder het beeld van één van de goden een holle ruimte ontdekt, waarin een urn met as en grafgiften bevond. Klaarblijkelijk was dit het eigenlijke middelpunt van het geheel. De oprichter van dit enorme bouwwerk heeft op subtiele wijze ook het eigenlijke karakter ervan willen aangeven: het moest een grafmonument zijn voor een tot god geworden vorst, wiens as hier is bijgezet.
Note: De Prambanan is niet de enigste tempel in dit gebied. Zuidelijk en zuidoostelijk liggen de Sojivan-, Ratu Boko- , Miri-, Barong-, Banyunibo- en de Ljo tempel. Zuidwestelijk de Kalasan- , en oostelijk de Sari tempel. Noordelijk de Lumbung-, Bubrah- en de Sewu tempel. Noordoostelijk de Plaosan tempel en noordwestelijk de Kedulan tempel. Het zijn allemaal Hindu-Boeddhist tempels.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten