vrijdag 22 september 2017

SRI LANKA RONDREIS. (DEEL 2 - DAG 1 / 2) HEENREIS EN KENNISMAKING

SRI LANKA 

HET EILAND VAN SPECERIJEN, 

THEE EN OLIFANTEN. (2)

VOORBEREIDINGEN.

Het zijn de voorbereidingen, waar de meeste tijd in gaat zitten bij het op vakantie gaan. 
Het boeken van de reis via het internet was zo gebeurd, een kwestie van al de gewenste gegevens goed in te vullen. Aanvraag van de reisdocumenten, zoals een nog zes maanden geldig paspoort bij vertrek uit het vakantieland, de aanvraag van het visum voor het verblijf in het vakantieland.
Het aanvragen van het visum voor Sri Lanka was gemakkelijk te regelen via internet, iets wat werd aanbevolen.
Een andere bijkomende zaak, maar wel belangrijk, is de controle of er nog vaccinaties nodig zijn voor verblijf in Sri Lanka  en/of het vaccinatieboekje nog up to date is. Verder een list van de apotheek met de eventueel te gebruiken medicijnen er op vermeld is ook belangrijk en tevens de middelen voor eerste hulp.
Vergeet niet op tijd de reis te betalen bij de reisorganisatie. Dan is het wachten op de reisbescheiden met de gegevens over de reis en de vertrektijden voor de heen- en thuisreis.
Dan blijft het inpakken van de benodigde bagage nog over, afhankelijk naar welk gebied je reist.

                                                DAG 1 - DE HEENREIS.


(Airbus A380-300)

De reis naar Sri Lanka op 06-09-2017 begon op Schiphol Airport. Het inchecken van de bagage verliep spoedig en maakten de eerste reizigers reeds kennis met elkaar.
De vlucht  EK 150 naar Dubai, waar moest worden overgestapt, werd met een Airbus A380-300 gevlogen van Emirates Airlines.
Dit toetel kan maximum 853 passagiers vervoeren, heeft een lengte van 73 meter; een spanwijdte van 80 meter; en een kruissnelheid van 907 km per uur.
Met een kleine vertraging vertrokken om 22.20 uur naar Dubai.


Dubai Airport is de thuishaven van Emirates Airlines. Het is volgens de beschrijvingen een van de modernste luchthavens, maar het overstappen op een andere vlucht is een chaotische bezigheid, waarbij je de nodige afstanden moet afleggen en je de nodige veiligheidscontroles moet doorstaan.


(Boeing 737-800)

Van Dubai naar Colombo te Sri Lanka werd de reis voortgezet met een Boeing 737-800, vlucht EK 654, van Emirates Airlines. Het toestel kan maximum 186 passagiers vervoeren; heeft een lengte van 73 meter; een spanwijdte van  80 meter; en een kruissnelheid van 850 km per uur.

Ook in Dubai werd met enige vertraging vertrokken om zodoende met 40 minuten vertraging in Colombo aan te komen in de middag van 07-09-2017,waar het zwaar regende.


DAG 2 - KENNISMAKING MET SRI LANKA.

Onze eerste verbazing was, dat bij het passeren van de emigratie, er geen blik werd geworpen op het door ons aangevraagde visum voor Sri Lanka. het bleek totaal overbodig te zijn, en het in het in het vliegtuig verkregen formulier waarop alle paspoort gegevens moesten worden ingevuld, naam en reden van verblijf, bleek voldoende te zijn om een visumsticker en stempel in het paspoort te verkrijgen met een geldigheid van 30 dagen.
Na onze bagage afgehaald te hebben, werd de groep in de aankomsthal verwelkomt door de reisleider en zijn assistent en kreeg een ieder een slinger van Fragipani bloemen omgehangen die heerlijk roken.
Met een luxe autobus, voorzien van airconditioning reden we na eerst al de koffers te hebben ingeladen, in de regen van het vliegveld naar ons hotel gelegen vlakbij Negombo.






In dit hotel vlak aan het strand gelegen zouden we maar een nacht verblijven. Het is een bungalow complex met veel waterpartijen en planten.   



Volgens het reisprogramma zouden we deze middag nog een bootsafari hebben gemaakt op de Maduwa rivier, maar door het slechte weer kwam dit te vervallen. Na ons in het hotel te hebben geïnstalleerd en ons te hebben opgefrist vertrokken we weer naar een vissersdorpje midden in het groen gelegen, alwaar men voor ons een overweldigende seafood barbecue had klaargemaakt. Intussen was het opgehouden met regenen. Als eerste werd er onder de haan diverse pitten met olie en kamfer aangestoken. De haan is een nationale vogel die de nieuwe dag aan kondigt.
Het was dan ook volop genieten, zittend in een ruimte onder een afdak van palmbladeren, verlicht met fakkels en lokale muziek. Hier maakten we ook kennis met de lokale drank arak.
Nadat alle hongerige magen waren gevuld, de dorst was gelest, werd er onder muzikale begeleiding het volkslied van Sri Lanka gezongen, waarna het aan ons de eer was ons eigen volkslied te zingen.
Voldaan keerden we terug naar ons hotel voor een korte nachtrust, daar het de volgende dag vroeg op was staan voor de reis naar Anuradhapura.




DE FRAGIPANI BLOEM.

De botanische naam voor deze bloem van de gelijknamige boom is Apocynaeae. In Indonesië spreekt men over de Kemboja, in Malysië over de Kamboja, in Thailand over de Lan-tom en in Sri Lanka over de Araliya.
De boom heeft heerlijk welriekende vijfbladige bloemen welke veel worden gebruikt bij Boeddhistische en Hindu ceremonies in offeranden.

Het is de meest gemakkelijke tropische boom die zich laat vermeerderen uit zaden en door snijstekken uit te poten. Dit is een van de redenen, dat deze inheemse boom zich zo snel verspreid heeft in vele tropische gebieden. Deze bomen komen ook veel voor op de Moslim begraafplaatsen.
Het is een boom die de meest vreemde of populaire benamingen heeft gekregen zoals; Dead Men's Fingers (Australië); Jasmin de Cayenne (Brazilië) en de Pagoda of Temple Tree (India). Bij het afsnijden van een tak of het maken van een inkeping in de bast scheidt de boom een stollende witte latex vloeistof af.
De meest voorkomende kleuren van de Fragipani zijn de witte bloem met het gele hart, de rode met een geel-bruin hart en de gele met buitenom een witte rand.
De boom heeft een zeer grillige knoestige groei (vandaar de Australische naam) en kan wel zeven meter hoog worden.


           Zie vervolg; SRI LANKA RONDREIS - HET BEGIN VAN DE RONDREIS DAG 3.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten