EEN KERKHOF VOOR SCHEPEN.
KAAP.
Een kaap is een in zee vooruitstekende punt van het land of voorgebergte.
Sommige kapen worden: Hoofd, Head, Punt, Point, Pointe of Punta genoemd, met daarachter de naam.
Veel kapen hebben in de zeevaart een grote bekendheid, omdat zij de voortgang van de reis markeren en dikwijls op een betrekkelijk korte afstand gepasseerd worden.
BAAI.
Een baai is een insnijding in de kust waarvan de diepte landinwaarts in een zodanige verhouding staat tot de breedte van de monding dat er een door land ingesloten watervlakte ontstaat, die meer is dan een kromming van de kustlijn.
DE WEG NAAR HET VERRE-OOSTEN EN TERUG.
Het waren de Portugese zeelieden die voor het eerst rond de zuidelijkste punt van het werelddeel Afrika voeren om een vaarroute te vinden naar Indië.
Bij het ronden van Afrika passeerden de schepen op weg naar de 'Oost' de Tafelbaai met de daarachter gelegen Tafelberg, en later Kaapstad, koersten langs Kaap de Goede Hoop (1) en Cape Point (2) bleven redelijk ver uit de kust varen eer ze het zuidelijkste punt van Afrika ronden, Kaap Agulhas (4).
De naam Agulhas is uit het Portugees voor "naald" die deze kaap de naam gaven "Cabo das Agulhas".
Dit na de ontdekking dat wanneer de deze kaap gepasseerd waren en de kustlijn verder volgden de naald van het kompas weer naar het noorden ging wijzen. Dit ging natuurlijk ook op voor de thuisreis van het schip.
Eenmaal Kaap Agulhas gepasseerd te hebben was het voor de zeelieden oppassen geblazen, daar er regelmatig de fout werd gemaakt om bij Kaap Hanklip (3) noordwaarts te koersen, omdat men deze kaap verwisselde met Kaap de Goede Hoop.
Het was de Portugese zeevaarder Bartolomeu Dias die in 1488 voor het eerst melding maakte van de deze baai na Kaap Hangklip. Het omschreef het als 'de kloof tussen de bergen' en noemde daarom Kaap Hangklip in die tijd "Cabo Falso" wat door de Nederlanders "False Kaap" werd genoemd.
Op deze opname is van links naar rechtsboven te zien; Robbeneiland in de Tafelbaai met het gebergte, met het Kaapse Schiereiland met Kaap de Goede Hoop, Cape Point, de False Bay en Kaap Hangklip.
De schepen die een maal deze fout in navigeren hadden gemaakt liepen veelal in de baai op de grote kliffen waardoor zij vooral in de winter door de sterke stroming van de zee en de harde wind van de oost-passaat, met man en muis vergingen. Het was dus met recht een zeer valse baai.
Het was dus van het grootste belang dat men eerst Cape Point ronde en Kaap de Goede Hoop eer men veilig ten anker kon gaan in de Tafelbaai voor het inslaan van vers drinkwater en voeding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten