S.S. VIANA.
07-06-1978 T/M 27-10-1978.
Na het lossen van het zoetwater bij de Shell raffinaderij in het Schottegat bij Willemstad op Curaçao werd er eerst brandstof gebunkerd bij de Shell installatie bij Caracas Baai.
Een kijkje door de oude geschut openingen met een oud Spaans kanon vanaf Fort Beekenburg gelegen op een verhoging aan de Caracas Baai en de ingang van het Spaanse water te Curaçao.
We hadden orders om naar Porto de La Cruz te varen in Venezuela om daar ruwe aardolie te gaan laden voor de raffinaderij bij Willemstad.
( Eilanden met kleine vissersdorpjes onderweg naar Porto de La Cruz.)
( Zonsondergang gezien vanaf de wal bij Porto de La Cruz.)
Links Willemstad met het Gouvernementshuis en achter ons de scheepjes brug die de twee stadsdelen met elkaar verbind over het vaarwater naar het Schottegat waar de Shell raffinaderij was gevestigd.
Na onze lading gelost te hebben en het schip weer 'zwart' was geworden kregen we tot onze verbazing opdracht om voor de kust van Curaçao onze tanks te gaan wassen en gasvrij draaien daar we weer een 'witte' lading zouden krijgen.
We spreken over een zwarte lading als dit ruwe olie is of een niet geraffineerde olie. Wit als het een product is zoals stookolie, benzine of een smeerolie product.
Zo lagen we enige dagen voor de kust van Curaçao te drijven en voeren alleen terug als de zeestroom ons te ver van het eiland had verwijderd. Het was een drukte van belang aan dek om al de ladingtanks schoon te wassen en gasvrij te draaien. Al de olie resten uit de tanks werden in een speciale vuile olie bewaard om later te lossen bij de raffinaderij.
( De Tafelberg op het eiland Curaçao welke langzaam af wordt gegraven voor de cement industrie.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten