M.S. STELLARIS.
08-09-1989 T/M 15-01-1990.
Volgens het charter contract, wat tussen Shell en Tung was afgesloten, moest bij overdracht van het schip alles in goede staat zijn. Zo werd er tijdens de komende reizen en periodes van stilliggen alles getest wat er te testen viel.
Zo werden de beide kranen, aan bak- en stuurboord zijde van het achterschip, te hoogte van de brugvleugels naar buiten gedraaid. Dit gaf de kans om een plaatje te maken van het voorschip en ----
---- het achterschip aan bakboord zijde vanaf de arm van de kraan.
Zo maakten we nog een reisje met brandstof voor de elektriciteit centrale gelegen bij Aberdeen in Hong Kong. Aberdeen was vroeger de sampan en vissershaven van het eiland Hong Kong en op deze scheepjes leefden gehele families.
Zoveel scheepjes er vroeger in deze haven lagen zo weinig waren het er nu en ook de vele scheepswerven op de kant waren verdwenen. De bevolking werd nu onder gebracht in hoge moderne flatgebouwen op de oever gebouwd. Weer een stukje nostalgie begraven onder staal en beton.
In Hong Kong kregen we een vertegenwoordiger van Tung aan boord, links op de foto mister Yip, die verbaast was hoe hij door iedereen werd gewaardeerd en in het gebeuren aan boord werd opgenomen.
Zo kwamen we ook achter de naam van de nieuwe eigenaar(s) van de Stellaris.
Het bleek een Grieks-Russische consortium te zijn. Een dochter van de vroegere scheepvaart magnaat de Griek Onassis die getrouwd was met een Rus.
Zo zou er ook sprake zijn dat onze bemanning haar contract aan boord vol zou maken bij de nieuwe eigenaar, maar daar hadden ze geen oren naar en zagen deze nieuwe werkgever met nieuwe arbeidsvoorwaarden niet zitten. Ze zouden dan daarom aan het begin van de mini dokperiode afgelost worden door bemanning uit de Philippijnen.
Onverwachts maakten we nog een lading reis naar de Arabische Golf, maar daar de tijd begon te dringen moesten we deze lading overgepompen in een tanker van Sanko Line, de Star Cherry.
Het overpompen van onze lading gebeurde voor de kust van Malysia.
( Twee schepen van de zelfde tonnage naast elkaar afgemeerd.)
( De hoekige opbouw van de accommodatie van de Star Cherry en het Sanko embleem in de schoorsteen.)
( Het wit van de Stellaris en het roomgeel van de Star Cherry.)
Het overpompen van de lading verliep volgens wens. Nu was het het aan ons om de ladingtanks gasvrij te maken en het schip voor te berijden voor de overdracht. Maar eerst zouden we de Kerstdagen en de jaarwisseling op zee nog meemaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten