S.S. VIANA.
07-06-1978 T/M 27-10-1978.
Het s.s.Viana werd in 1960 opgeleverd bij de werf Wilton Fijenoord te Schiedam. Het schip met een tonnage van 35.723 brt, was gebouwd in de nieuwe stijl met afgeronde hoeken.
De Viana was geschikt voor het vervoer van ruwe aardolie, maar ook dankzij de nodige scheidingsafsluiters en omloop leidingen was het mogelijk om na het schoonmaken van de ladingtanks om schone aardolie producten te vervoeren. Voortstuwing van het schip door een vijfbladige schroef, aangedreven door een stoomturbine installatie via een tandwielreductie.
Het schip had een ruime en goed aangeklede accommodatie.
( Een naderend onweer vanuit het vliegtuig gezien.)
Van Amsterdam naar Londen gevlogen en op 07-06-1978 te Shellhaven raffinaderij aan de Thames aan boord gestapt v het s.s. Viana. Het was een onrustige vlucht met veel regen en windstoten boven de Noord Zee.
Te Shellhaven werd er stookolie geladen voor Stochholm in Zweden.
( Een onderzeeboot met zijn toren boven water varend op de Noord Zee.)
De vaart naar Stockholm gaat door een gebied met honderden eilandjes waar de Zweden hun tweede huis op hebben staan om van hun korte zomer te genieten.
( Stockholm met het oude stadsdeel Gamla Stan.)
Tijdens het lossen van de lading hadden we uitgebreid de gelegenheid om de oude stad Stockholm te bezichtigen.
( Het laatste zonlicht boven het oude stadsdeel Gamla Stan.)
Na het lossen van onze lading keerden we terug naar Shellhaven om wederom te gaan laden voor Stockholm.
( Een gekleurde hemel na de zonsondergang op de Noord Zee.)
( Een houttransport voor de kust van Zweden.)
( Deze sleepboten hadden eens dienst gedaan in een Nederlandse haven, wat duidelijk aan hun namen was te zien.)
Na het lossen van de lading stookolie te Stockholm kregen we opdracht om naar het eiland Curaçao te varen en direct na vertrek uit Stockholm onze ladingtanks te vullen met zoet water aldaar. Dit water wordt op de raffinaderij te Curaçao gebruik als koelwater voor de installatie. Water wat anders eerst uit zeewater zou moeten worden gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten