zaterdag 1 september 2012

ROTTERDAM SPIDO HAVENRONDVAART. (DEEL 1)



 SPIDO HAVENRONDVAART VAN ROTTERDAM.


Een vaart over de Nieuwe Maas langs diverse oude havens en door de containerhavens van 75 minuten voor de prijs van €10.15.






Na vertrek van de Willemskade vaart de boot eerst onder de fraaie moderne Erasmusbrug door, waardoor je in de verte de Willemsbrug kan zien liggen. Na de Leuvehaven te zijn gepasseerd varen we terug langs de rechter Maasoever en passeren het monument "De Boeg". Dit is een oorlogsherdenkingsmonument voor alle zeevarenden die het leven lieten gedurende de Tweede Wereld Oorlog.



Na de Erasmusbrug eerst een blik op het Wereldmuseum waarna we de Veerhaven passeren wat nu een jachthaven is en waar enige oude zeilschepen liggen afgemeerd.




De volgende haven is de Parkhaven gelegen aan het fraaie park met de Euromast. Deze mast werd gebouwd ter ere van de Floriade in 1960 en was toen het hoogste bouwwerk van Rotterdam, met een hoogte van 100 meter plus daarboven op nog een vlaggenmast van 7 meter. Later werd de Euromast verhoogd met een uitzichttoren met een rond draaiende lift en heeft nu een hoogte van 185 meter. Vanuit de liftcabine heeft men een geweldig uitzicht over alle windstreken van deze wereldhavenstad.












(Geheel rechts het ventilatie gebouw van de Maastunnel.)


Op de hoek van de Parkhaven zien we het ventilatiegebouw liggen van de Maastunnel met het koperendak. De Maastunnel was de eerste Nederlandse tunnel voor gemotoriseerd verkeer en werd gebouwd tussen 1937 en 1942. Met de beide toeritten is de tunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte heeft een lengte van 1070 meter. De tunnel is opgebouwd uit segmenten van 61,35 meter lang met een breedte van 25 meter en een hoogte van 9 meter. In deze hoofdbuis bevinden zich twee buizen voor het verkeer en daar tussen twee boven elkaar gelegen buizen voor de voetgangers- en wielrijders verkeer. Het geheel ligt 20 meter onder NAP.

Na het passeren van de Jobshaven zien we op het havenhoofd een zeer modern opgetrokken gebouw staan. Het is het opleidingscollege voor Scheepvaart en Transport de moderne opvolger van de vroegere Zeevaartschool voor stuurlieden en scheepswerktuigkundigen vroeger gelegen aan de Willem Buytenwegstraat.


(vervolg deel 2.)











Geen opmerkingen:

Een reactie posten