zondag 23 augustus 2009

'LAATSTE AFSCHEID' op BALI. (1)



      LAATSTE AFSCHEID OP BALI.

                 INDONESIË. (1)





In de tijd dat ik op het eiland Bali verbleef hoorde ik vaak de opmerking van westerse toeristen dat ze er bijna geen begraafplaatsen zagen. Die ze zagen waren meestal overwoekert met onkruid of leken uitgegraven te zijn, wat een rommelige indruk gaf. De Balinees wordt gecremeerd!

Tijdens mijn zwerftochten over het mooie eiland had ik altijd een Balinese ikat sarong en gordelband bij me. Als er dan ergens iets gaande was dan zorgde ik ervoor dat ik hem netjes droeg zoals de lokale bevolking iets wat zeer gewaardeerd werd en waardoor ik snel werd uitgenodigd bij het gebeuren aanwezig te zijn.






Het is uiteindelijk de wens van iedere hindoe Balinees om na zijn/haar overlijden om gecremeerd te worden, waarna de as wordt uitgestrooid over zee om dan later in een nieuw leven terug te keren.Niet iedereen heeft voldoende kapitaal voor een eigen crematie met de daarbij behorende ceremonies en feest te bekostigen na het overlijden. Laat ik daarom beginnen bij de gewone eenvoudige bewoner van het eiland.


Veel lokale mensen die geen geld hebben om zo'n crematie te bekostigen worden na een korte ceremonie begraven. Zo worden er dan later in een woongemeenschap, wanneer er geld genoeg is, een groep crematie geregeld.
De resten van de lichamen van de overledenen worden opgegraven en gereinigd, waarna ze in doeken worden gewikkeld voorzien van een naamband. Deze bundels worden samen gebracht in een nagebouwde afbeelding van een buffel die fraai versierd is.
Tijdens deze voorbereidingen zijn de overledenen aanwezig in de vorm van een pop voorzien van naam en versieringen. Alles is zeer kleurrijk en er is dans en muziek en eten voor de genodigden.
Deze buffel wordt uiteindelijk op een bamboe onderstel naar de crematie plaats gedragen begeleid met muziek. Niets is er triest, want uiteindelijk kan de reis gaan beginnen naar een beter leven. De hindoe priester die aanwezig is bij de crematie wordt op een zeer fraai versierde troon meegedragen.
De buffel met de resten van de overledenen worden verbrand boven een crematie plaats gemaakt uit stammen van de bananenplant, daar deze zeer slecht verbranden daar ze vol vocht zitten.




Ook alle rituelen versieringen en ook de troon van de priester gaan uiteindelijk in vlammen op tot er allen nog as is. Als alles zeer goed is verbrand wordt de as verzameld om na 12 dagen te worden uitgestrooid boven zee.
Het uitstrooien boven zee moet een zuiverende werking hebben voor de ziel om later terug te keren in een nieuw leven.




In de volgende publicatie een crematie ceremonie van een welgestelde Balinees.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten