donderdag 18 januari 2024

PECHHULP OP ZEE.

 

        HOPEN EN BIDDEN 

    DAT EEN ANDER SCHIP 

        JE ZIET IN NOOD.




GOLF VAN THAILAND.

                         Het verlenen van hulp op zee aan anderen is een lofwaardig iets.


(De pijl op de kaart geeft de positie van de hulpverlening aan. Op de kaart Staat het huidige Cambodja nog aangegeven als de Khmer Volksrepubliek.)

Het is een stralende zondagochtend van 07-04-1974, varend in de Golf van Thailand onderweg van Sriracha in Thailand, iets ten noorden van Pattaya, dat om 10.45 uur een scheepje werd waargenomen door de stuurman van de wacht. Zijn aandacht werd vooral getrokken door het zwaaien met armen, doeken en bovenbroeken in allerlei kleuren welke de officiële noodseinen vervingen.
De gezagvoerder werd gewaarschuwd en daar het in de Golf van Thailand was werd zeer terecht met de nodige omzichtigheid het scheepje genaderd: kapers zijn er altijd nog wel.

Het scheepje bleek de SO HIEU 3717KG te zijn varend onder Zuid-Vietnamese vlag met een tonnenmaat tussen de 15 en 20 ton.
De gezagvoerder besloot eerst een rondtorn rond het scheepje te maken en alles goed te observeren via de verrekijkers. Intussen was de machinekamer gewaarschuwd om de machines gereed te maken voor manoeuvreren en waren alle opvarenden op de hoogte, waarna diverse voorzorgmaatregelen werden getroffen voor hulpverlening en tegen eventuele kaping.


Eenmaal dicht genoeg langszij, werd door middel van gebaren en het omhoog steken van machinedelen duidelijk gemaakt, dat de voorstuwingsinstallatie van het scheepje het begeven had. 


Besloten werd de motorsloep te water te laten om eventuele hulp te kunnen bieden. De sloep bemand door de 1e stuurman, 2e - en 5e werktuigkundige met hun gereedschapkisten en enige van de Chinese bemanningsleden zette koers naar het scheepje. Voor alle zekerheid was er ook voedsel en drinkwater meegenomen voor de opvarenden.
De verbinding tussen de sloep en het schip werd onderhouden met een handy-talky.
Aangekomen en een blik in de machinekamer van het scheepje te hebben  geworpen, leerde dat er een as van de tandwiel reductie was gebroken en zelf de geroutineerde werktuigkundigen stonden met de handen in haar, daar er geen reserve as aanwezig was.

Alle gegevens van het scheepje werden opgenomen en vooral hun positie. Deze zouden aan boord doorgeseind worden naar Saigon met tevens het verzoek van de kapitein om de eigenaar van het scheepje op de hoogte te stellen. Het voedsel en drinkwater werden achtergelaten, waarvoor de opvarenden zeer dankbaar waren, en kon de sloep terugkeren naar het moederschip.

Nadat de opvarenden van de motorsloep waren gechanteerd, in zoverre dat zij op straffe de man een doos bier moesten afdragen, werden zij met triomf aan boord gehaald en de sloep weer in zijn davits opgehesen en geborgd voor het vervolg van de zeereis  om 12.15 uur naar Seria in Brunei.

De bemanning van de Vietnamese boot nam zwaaiend afscheid van ons.
Radio Saigon heeft onze gegevens bevestigd en zou hulp sturen om het scheepje naar een veilige haven te slepen.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten