zondag 28 april 2024

DRIEKLOVENDAM EN SCHEEPSLIFT. CHINA.

 

GROOTSTE WATERKRACHT CENTRALE 

                        TER WERELD.



DRIE KLOVEN.

De Drie Kloven in China zijn kloven waar doorheen de Yangtsekiang ( Blauwe Rivier) stroomt tussen Chongqing in het westen en Hubei in het oosten.
De namen van de kloven zijn, stroomafwaarts gezien, Qutang Xia, Wu Xia en Qiling Xia.
De kloven vormen doorbraakdalen door het middelgebergte van Wu Shan.
Historisch was de rivier de natuurlijke verbinding tussen het bekken van Sichuan in het westen en het laagland van de Jianghanvlakte en het oosten van China.

De hoogte boven het wateroppervalk is maximaal 134 meter, maar de breedte van de rivier en de grillige toppen boven de kloven maken de kloven een schilderachtig en indrukwekkend fenomeen.

De bovenste kloof, de Qutang Xia op een afbeelding links uit 1999, is zowel de diepte als de kortste. De onderste van de drie is de langst ewn de plaats waar de Drie Klovendam gebouwd is.




De Wu Shan is een klassiek voorbeeld van een plooigebergte met langgerekte ruggen die worden gescheiden door vlakke dalen.
De ondergrond bestaat uit zandsteen, kalksteen en leisteen.
Met name  de kalksteen is competent en kan hoge kliffen boven de rivier vormen.
De rivier snijdt zich door drie bergruggen, vandaar dat er drie koven zijn.

DRIE KLOVENDAM.

De Jangtsekiang is de op twee na langste rivier van de wereld en met een lengte van 6380 kilometer de langste rivier van China. Zij stroomt van het Tibetaanse hoogland door drie ravijnen naar het Yichang-plateau en verder naar de stad Shanghai waar zij in zee stroomt. Het stroom gebied omvat bijna twee miljoen vierkante kilometer. 
Het is tevens een van de belangrijkste waterwegen van China. Het idee om in deze rivier een dam te bouwen werd voor het eerst in 1919 door Sun Yat-sen geopperd. Het project kwam weer ten sprake in de jaren veertig en vijftig van de 20ste eeuw onder de regeringen van Chiang Kai-shek en Mao Zedong, maar hier werd toen geen gevolg aan gegeven. In de jaren tachtig dook het idee van een dam weer op.
Het project werd in 1992 goedgekeurd, De constructie begon in december 1994 en de stuwdam was in 2006 voltooid; de scheepslift was eind 2015 operationeel.

(Luchtfoto van de dam met stuwmeer, sluizencomplex en de scheepslift.)

De voorstanders van de dam wezen op een verminderd risico voor overstromingen, de energie productie, hudro-elektrische elektriciteitsinstallatie van 18.000 megawatt van 32 Francisturbines en de verbetering van de binnen vaart.
Tegenstanders wezen op de negatieve gevolgen voor het milieu, zowel stroomop- als stroomafwaarts, het overstromen van 13 steden, 657 fabrieken en een verhuizing van 1,3 tot 2 miljoen bewoners uit het gebied.

De dam zelf is 2,3 kilometer lang en 185 meter boven het zeeniveau. Het hoogste niveau van het stuwmeer is 175 meter boven zeeniveau, terwijl dan aan de andere kant het water 110 meter lager staat. Het reservoir voor de dam in de Jangtsekiang werd vanaf begin juni 2003 gevuld. Het zo ontstane stuwmeer met het gewenste maximum hoogte werd bereikt in oktober 2010. Het zo ontstane stuwmeer heeft een maximum lengte van 660 kilometer en een maximale breedte van 1,12 kilometer. Het bevat 39,3 km³ water en heeft een oppervlakte van iets meer dan duizend km².



Om het transport via de waterwegen zo goed mogelijk te laten doorgaan werd er aan aantal sluizen in de dam geplaatst. Er zijn twee sluistrappen zodat op- en neergaand verkeer elkaar niet kruist.
Elke trap telt vijfkolken. De kolvloeren zijn 280 meter lang, 35 meter breed en 5 meter diep.
Schepen tot zo'n 10.000 ton kunnen hiervan gebruik maken.

Het project omvat ook een scheepslift; eerst was een lift gepland voor het vervoer van schepen tot 9.000 ton, dit werd later bijgesteld naar 3.000 ton. De liftinstallatie heeft een eigen toegangskanaal.
Met de lift wordt een hoogte verschil van gemiddeld 113 meter overbrugd. De waterstand aan de onder- en bovenzijde kan fluctueren en hiermee moest bij de bouw rekening worden gehouden. In december 2015 werd de lift in werking gesteld.



Met de klok mee: Zicht op de rivier vanuit de liftbak in hoogste stand bij het stuwmeer; 
Zicht van boven uit de lift;
Afsluit loopbrug van de liftbak; Gereed om uit de bak te varen in de onderste stand de rivier op.
Links en rechts ban de bak zware staalkabels die de bak op- en neer bewegen.

De Yangtse rivier vormt tegenwoordig zelfs een meer belangrijke scheepvaart route, met name voor transport van goederen vanaf de zeehaven Shanghai naar de ver landinwaarts gelegen haven van Chongqing. Dankzij de scheepssluizen en de scheepslift in de Drieklovendam kunnen containerschepen de dam stroomopwaarts passeren. 


ELEKTRICITEIT.

Het oorspronkelijke project telde 26 generatoren waarvan op 10 juli 2003 de eerste in gebruik werden genomen. Het project werd uitgebreid tot  32 generatoren aangedreven door Francisturbines.
Het totale vermogen geleverd elektrische capaciteit is 18.000 megawatt. Dit is ongeveer drie procent van het totale verbruik in China. Na de toevoeging van de zes generatoren werd het totaal geleverde capaciteit verhoogd naar 22,5 Gigawatt. Vanaf 4 juli 2012 waren alle generatoren in gebruik en op 20 december 2013 had het project door gegenereerde elektriciteit zichzelf al volledig terugbetaald.
Eigenaar is de China Jangzte Power Co, een dochterbedrijf van China Three Gorges Corporation.

NADEEL VAN DE DAM.

Buiten de eerder verplaatste aantal mensen, 1,2 miljoen in totaal werd in 2007 duidelijk dat nog een vier miljoen mensen moeten verhuizen.
Veel natuurschoon is door de bouw van de dam verloren gegaan en door het onderwater zetten van het gebied veel archeologische vindplaatsen.
Daarnaast wordt gevreesd dat het reguleren van de rivier zal leiden tot verstoorde slibafzetting, waardoor bovenstrooms het stuwmeer zal dichtslibben en benedenstrooms geen vruchtbare grond meer wordt afgezet. Ook zullen de onderwater gezette gebouwen en fabrieken voor watervervuiling zorgen. Het water uit de rivier is inmiddels al niet meer drinkbaar. Verder bestaat het gevaar dat de waterinlaten van de turbines verstopt raken van de enorme hoeveelheid drijvend afval op het rivierwater aangevoerd door de boven stroom.
Met speciale schepen wordt nu constant het vuil van het wateroppervlak afgeroomd.
In 2011 gaf de Chinese regering toe dat de bouw van de dam milieuproblemen, geologische problemen en economische malaise heeft gebracht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten