OVERTOOM, EENS EEN KANAAL,
NU EEN DRUKE VERKEERSWEG
IN AMSTERDAM.
OVERTOOM.
Schuitje varen theetje drinken varen we naar de Overtoom, drinken er zoete melk met room, zoete melk met brokken, kind je mag niet jokken.
De Overtoom is tegenwoordig een drukke verkeersader in de stad Amsterdam, met trams, auto's motoren en fietsers. Vroeger was het een maritiem knooppunt en was de Overtoom een vaart, de Overtoomse vaart.
De Amsterdamse straat met de naam Overtoom is dus vernoemd naar de Overtoomse Vaart, een in 1904 gedempte waterweg die leidde naar de overtoom tussen de Kostverlorenvaart en de rivier de Schinkel, nabij de Amstelveenseweg.
Aan het einde van de huidige Overtoom is nog steeds water, daar gaat nog steeds de Kortverloren Vaart over in de Schinkel.
In de 15e eeuw konden schuiten via de Schinkel en de Nieuwe Meer naar de Haarlemmermeer. Via het Haarlemmermeer was het mogelijk om overal in Noord-Holland te komen. Deze verbinding was de Graaf van Holland een doorn in het oog, daar hij wilde dat de Amsterdamse schepen via Haarlem zouden varen omdat daar tol moest worden betaald. Daarom liet de graaf in de Schinkel een dijk aanleggen die de vaarweg versperde. De tuinders konden met hun producten niet meer de stad in. Daarom werd uiteindelijk toestemming verleend om een kleine overtoom te maken.
WAT IS EEN OVERTOOM.
Een Overtoom ook wel Overhaal genoemd is een installatie waarbij een schip over land van het ene in het andere water wordt getrokken, met het doel een waterpeilverschil te overwinnen.
Reeds in de oudheid bestond een dergelijke overtoom, of "schepenweg" gebruikt door de Grieken voordat het Kanaal van Korinthe werd aangelegd.
Deze "schepenweg" liep van Korinthe naar de Egeïsche Zee en bestond uit boomstammen waarover de schepen werden verplaatst.
Met behulp van een windas, opgehangen boven het hoogste punt van de overtoom, werd een schip uit het water getrokken en over de balken naar een hoger gelegen water verplaatst.
Zo bestond er ook een overtoom in de Boerenwetering in Amsterdam-Zuid bij de Ruysdaelkade anno 1900. (links).
In principe is de overtoom de voorganger van de moderne scheepslift (hellendvlak), waarbij het schip in een bak met water of een droge constructie wordt verplaatst.
ELEKTRISCHE ZELFBEDIENING OVERTOOM.
Deze overtoom is gelegen over de Oostdijk bij Spakenburg, gemeente Bunschoten. Via de overtoom worden de bewoners van de woonwijk Vathorst bij Amersfoort en de nieuwe woonwijk Rengerswetering bij Bunschoten met het Nijkerkernauw verbonden. Het principe is afgeleid van de ouderwetse overtoom, de voorloper van de sluis, waarmee kleine schepen over een dijk werden getrokken. Maar met het ouderwetse systeem was het risico groot dat de kop een maal drijft er grote kans bestaat dat men met het roer of de scheepsschroef de hellingbaan raakt. De oplossing was om met een dwarshelling te werken. De boot wordt evenwijdig aan de dijk vervoerd op een hellingwagen waarin een scharnierende wieg zit, zodat de boot horizontaal blijft tijdens het transport en ook de bemanning aan boord kan blijven. Het speciale aan deze overtoom is dat men het geheel zelf kan regelen. "Een druk op de knop" en je wordt overgezet. Deze moderne overtoom werd in het voorjaar van 2023 in gebruik genomen.
Een plaats in Noord-Holland , Bovenkarspel, had in de 17e eeuw een overtoom, welke na de stormvloed van 1916 werd vervangen door een scheepslift. (Zie Bovenkarspel Overhaal.)
Even terug in de tijd: De Overhaal aan de Baarsjes in Amsterdam, van de Sloterdijk naar de Kostverlorenvaart: anno 1900.
Hier ligt nu de brug met nummer 199 naar de Surinamestraat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten