woensdag 24 juli 2013

SIDELIA M.S. SHELL TANKERS.B.V. (DEEL-3)

M.S. SIDELIA.

27 OKTOBER 1990 T/M 19 FEBRUARI 1991.



Na in Rotterdam aan boord te zijn gestapt van het m.s.Sidelia vertrokken we naar Houndspoint (Schotland) om te gaan laden voor Hamburg.


( De zeehonden genieten van de warme ladingleidingen.)


Daar het weer niet al te best was kwam de Elbe-loods reeds ver buitengaats aan boord met een helikopter.
Na het lossen in Hamburg keerden we terug naar Sullom Voe op de Shetland eilanden om te gaan laden voor Foss sur Mer aan de Middellandse Zee in Frankrijk


( Twee tankers voor de kust van Noord-Afrika, waarvan één in ballast en één in geladen toestand..)

Wederom terug naar Houndspoint om te gaan laden voor New Orleans en dus gingen we eindelijk eens te lange reis op. Het zicht op de oever van de Mississippi was zeer afwisselend. ( januari 1991) Oude oorlogschepen van de Amerikaanse marine liggen er langzaam weg te roesten. 


Ook de raderboten zijn met de tijd meegegaan en zijn nu ingericht om er langere cruises mee te maken. 


Maar als je dan een mooi appartement hebt gekocht met de beloofde uitzicht op de rivier, dan kan je wel eens voor grote verrassingen komen te staan, wat het uitzicht aangaat. Wat niet meer rendabel is staat langzaam ten prooi te vallen aan het verval. Dit is dan ook Amerika.


Zo kwam er voor mij ook de dag dat ik al 25 jaar in dienst was van Shell Tankers bv. Een felicitatie telegram van kantoor en een stevige bonus op mijn bankrekening.


Dit moest natuurlijk gevierd worden aan boord. Mijn collega's hadden dan ook in stilte een fraai stukje handwerk gemaakt als onderscheiding. Zo had ik dan met mijn collega officieren en de Indonesische bemanning een gezellige avond met een drankje en een hapje.


De meesten waren dan ook aan het einde van de party letterlijk en figuurlijk ' in de olie'.

Op 19 februari 1991 werd ik afgelost te Tranmere in Engeland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten