donderdag 13 februari 2014

SHELL TANKERS VLOTEN EN HUN EINDE. (DEEL 1-A)

HET EINDE VAN DE SHELL VLOTEN.





De schepen en haar opvarenden hebben sinds het bestaan van de Nederlandse Shell vloot vele stormen doorstaan en altijd een veilige haven weten binnen te varen. De werknemers altijd waren loyaal aan hun maatschappij en zouden dit tot het einde blijven.

In stilte ontstaat er in Londen (1996) een enorm lage druk gebied, dat een storm met orkaan kracht tot gevolg zou hebben en de veilige haven bedreigen van menige Shell tanker.

STASCO ( Shell Trading and Shipping Company) dat de bevrachting van de gehele tanker vloot van Shell verzorgt gaat het beheer over al de tanker vloten naar zich toe trekken en de bemanning onder brengen bij een bemanningskantoor in Singapore (SIMS) met een bijkantoor op het eiland Man.
Deze nieuwe vloot zal dan met gemende nationaliteiten gaan varen, zowel officieren als bemanning. 
Dit alles om de tankvaart kostend besparend en concurrerend te maken. Dit houd in dat de salarissen met 40% verminderd worden en er geen verdere pensioen opbouw meer is. Vaste krachten met een contract voor onbepaalde tijd worden uitzendkrachten zonder enige vaste zekerheid van werk in de toekomst.
Aan het varen onder een nationale vlag komt een einde. Dit betekend het einde voor de Shell vloten van Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland.

Dit hele gebeuren zou niet zonder enige weerstand verlopen en het waren vooral de Nederlandse Shell vloot- en kantoormedewerkers die hun kop in de wind staken.



( Ook internationaal was er veel kritiek op dit gebeuren in vaktijdschriften.)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten