DFDS SEAWAYS. IJMUIDEN - NEW CASTLE v.v. (2)
WELKOM AAN BOORD EN DE OVERTOCHT NAAR NEWCASTLE.
Op 16-04-2012 bijtijds vanuit het zuiden van ons land in de richting van IJmuiden vertrokken. Eenmaal in IJmuiden hadden we nog tijd genoeg alvorens we moesten inchecken en genoten we in een restaurant in een van de havens van een zeer smakelijke vis-lunch, waarna we een wandeling over de kade maakten langs de daar aangemeerde schepen.
Kizoa slideshow: IJMUIDEN HAVEN. - Slideshow
Daar mijn reisgezel nog nooit de zeesluizen in het Noordzee-kanaal had gezien ook daar nog even een kijkje genomen. De zon scheen uitbundig maar bij een temperatuur van 6 graden C. voelde de harde wind goed koud aan.
Rond 15.30 uur checkten we in en na het vertoon van de betaalde rekening konden we onze sleutelkaart voor de scheepshut in ontvangst nemen. Het was voor de passagiers nog even wachten todat het laden van de de vracht- en personen wagens voor de oversteek naar Newcastle gereed was. Tegen vijven mochten we aan boord en werden daar welkom geheten en kregen uitleg waar we onze hut konden vinden. Klokslag 17.30 uur werden de trossen losgegooid en vertrok de King Seaways uit de buitenhaven van IJmuiden van de Felison Terminal aan het Sluisplein 33.
Aan stuurboordzijde passeerden we het Forteiland dat in de monding van de zeehaven ligt.
HET FORTEILAND.
In 1876 werd besloten tot de aanleg van het huidige Noordzee-kanaal om de bereikbaarheid van de stad Amsterdam te vergroten. Het kanaal werd afgesloten door twee sluizen en om dit complex te beschermen tegen vijandige aanvallen werd het fort bij IJmuiden gebouwd.
De bouw van het fort duurde van 1881 tot 1888. Het maakt deel uit van de Stelling van Amsterdam, wat een stelling was van 43 forten in een cirkel gelegen van 30 kilometer rond de stad Amsterdam. De bouw van deze stelling begon in 1881 en eindigde in 1914.
Het gehele complex is na de WO II gerestaureed en er is nu een museum en restaurant in gevestigd. Er zijn speciale bezoekersdagen. Het fort is nu een Werelderfgoedmonument van UNESCO. ( voor meer informatie http://www.fortijmuiden.nl/ )
Eenmaal tussen de havenhoofden nog even een blik geworpen op de Hoogovens van IJmuiden. Deze 2e staal producent van de wereld werd opgericht op 20 september 1918 onder de naam Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken. Het geheel is nu een onderdeel van Tata Steel Europa.
Zo genoten we onder het genot van een biertje op het bovendek van het vertrek uit IJmuiden naar zee. Zo passeerden we enige enorme windmolen parken in de zee gelegen voor het opwekken van electriciteit Zo werd het dan ook langzaam tijd om aan de inwendige mens te gaan denken.
Het dinner-buffet in het 7-Seas Restaurant overtrof alle verwachtingen. Voor de liefhebber van zeevruchten was er keuze en kwaliteit in overvloed. Zo ook aan koude- en warme voorgerchten. Diverse soorten vers gebakken brood en als nagerechten diverse zoete hapjes, diverse kaassoorten en fruit. Al had je van alles maar een bescheiden hoeveelheid geproefd je zat er goed vol van. Service in het restaurant was correct en vriendelijk.
Het dinner-buffet in het 7-Seas Restaurant overtrof alle verwachtingen. Voor de liefhebber van zeevruchten was er keuze en kwaliteit in overvloed. Zo ook aan koude- en warme voorgerchten. Diverse soorten vers gebakken brood en als nagerechten diverse zoete hapjes, diverse kaassoorten en fruit. Al had je van alles maar een bescheiden hoeveelheid geproefd je zat er goed vol van. Service in het restaurant was correct en vriendelijk.
Na nog een apparatiefje genomen te hebben niet al te laat de kooi opgezocht om bij een zachte deining van het schip in slaap te vallen. Het bleef de gehele oversteek op de Noordzee naar Newcastle rustig weer.
Ook het ontbijt de volgende ochtend om 08.00 uur was rijkelijk voorzien en zo meerden we de 17e april om 09.00 uur af aan de terminal in de monding van de rivier de Tyne. De lokale tijd was min 60 minuten Nederlandse tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten